Powstał z inicjatywy prof. V. Bieleckiej i M. Nałęcz-Niesiołowskiego w marcu 2006 r. Trzon stanowią artyści śpiewający przez wiele lat w Białostockim Chórze Kameralnym „Cantica Cantamus”, prowadzonym przez obecnego dyrygenta i kierownika artystycznego chóru – prof. V. Bielecką. Obecnie chór ma zaszczyt współpracować z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina w Warszawie, uczestnicząc w kolejnych edycjach Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Chopin i Jego Europa”, podczas którego wraz z Europa Galante, włoskim zespołem instrumentalistów specjalizującym się w wykonaniach muzyki dawnej, pod batutą Maestro F. Biondiego, zaprezentował wersje koncertowe oper V. Belliniego „I Capuleti e i Montecchi” i „Norma” oraz G. Verdiego „Macbeth”. Ostatnie dzieło w oryginalnej wersji florenckiej z 1847 r. zostało przez zespoły nagrane i wydane nakładem wydawnictwa fonograficznego Glossa (2018). W roku 2018, w ramach obchodów Roku Moniuszkowskiego, oba zespoły dokonały nagrań dwóch oper S. Moniuszki: „Halki” i „Strasznego dworu”, a w styczniu 2019, na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, kolejnym wspólnym występem zainaugurowały Rok Moniuszki, wykonując koncertową wersję „Halki” S. Moniuszki w języku włoskim (w XIX-wiecznym tłumaczeniu).

Znakomitym efektem pracy z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej im. T. Szeligowskiego są liczne koncerty oraz nagranie oratorium „Quo vadis” op. 13 na sopran, baryton, bas, chór mieszany, orkiestrę symfoniczną oraz organy F. Nowowiejskiego pod dyrekcją Ł. Borowicza. W latach 2009–2012 zespół koncertował pod batutą współczesnego polskiego kompozytora Maestro K. Pendereckiego, z którym wykonał jego dzieła, m.in.: VII Symfonię „Siedem bram Jerozolimy”, VIII Symfonię „Pieśni przemijania”, „Polskie Requiem”. Współpraca ze Stowarzyszeniem im. L. van Beethovena zaowocowała nagraniami płytowymi oraz prezentacjami wersji koncertowych oper: „Euryanthe” C.M. von Webera, „Maria Padilla” G. Donizettiego z Polską Orkiestrą Radiową pod batutą Maestro Ł. Borowicza.

Chór prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą (odwiedził takie państwa jak: Belgia, Białoruś, Francja, Litwa, Mołdawia, Niemcy, Rumunia, Ukraina, Włochy). Występuje w prestiżowych salach koncertowych oraz jest zapraszany do udziału w renomowanych festiwalach, m.in. w: Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena, Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym „Chopin i Jego Europa”, Międzynarodowym Festiwalu „Wratislavia Cantans”, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, Festiwalu Kultury Żydowskiej „Warszawa Singera”. Koncerty Chóru spotykają się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności, uznaniem dyrygentów i recenzentów. Owacjami zakończył się występ zespołu pod batutą Maestro W. Giergijewa z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Teatru Maryjskiego podczas XVI Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Filharmonii Narodowej, gdzie wykonał kantatę „Aleksander Newski” S. Prokofiewa.

Repertuar zespołu obejmuje programy muzyki chóralnej a cappella, oratoryjne, operowe, największe dzieła muzyki sakralnej, wykonywane we współpracy z wybitnymi polskimi i zagranicznymi zespołami, m.in.: Europą Galante, Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestrą Filharmonii Narodowej oraz Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, Sinfonią Varsovią, Sinfonią Iuventus, orkiestrami Filharmonii Poznańskiej, Podkarpackiej, Łódzkiej i in.

Zespół wielokrotnie brał udział w prawykonaniach utworów polskich kompozytorów współczesnych, m.in.: K. Pendereckiego, S. Moryty, M. Małeckiego, M. Borkowskiego, P. Łukaszewskiego, J. Świdra, R. Twardowskiego, M. Bembinowa, J. Krutula, M. Fedorova. Dokonał wielu nagrań płytowych i radiowych. Kilkakrotnie został laureatem Nagrody Polskiego Przemysłu Fonograficznego „Fryderyk”: za album „Pieśni Kurpiowskie: Górecki, Moryto, Szymanowski” pod dyrekcją V. Bieleckiej w kategorii: Fonograficzny Debiut Roku (2009), za album „Symphony of Providence” P. Łukaszewskiego z udziałem solistów: A. Mikołajczyk-Niewiedział, A. Rehlis, J. Bręka, Chóru Polskiego Radia w Krakowie oraz Orkiestrą OiFP pod dyrekcją M. Nałęcz-Niesiołowskiego w kategorii: Album Roku Muzyka Współczesna (2016), za album „Symphony on the Mercy of God” z udziałem solistów: A. Mikołajczyk-Niewiedział i M. Nerkowskiego oraz Chóru, Chóru Dziecięcego i Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją W. Michniewskiego w kategorii: Album Roku Muzyka Współczesna (2017) oraz za płytę z nagraniem „III i VI Symfonii” Pawła Łukaszewskiego (Wydawca: DUX Recording Producers), z udziałem Anny Mikołajczyk-Niewiedział oraz Orkiestry i Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka w kategorii: Album Roku Muzyka Symfoniczna (2022).

Ciekawe interpretacje muzyki chóralnej a cappella znajdują się na płytach CD: M. Gumiela „Sacred Works”, K. Szymanowski – H.M. Górecki – S. Moryto „Pieśni kurpiowskie”, S. Moryto „Muzyka chóralna”, S. Rachmaninow „All-Night Vigil” wydanych nakładami DUX Recording Producers czy Classic Produktion Osnabrück.

Za wybitne osiągnięcia w dziedzinie chóralistyki zespół został uhonorowany przez Marszałka Województwa Odznaką Honorową Województwa Podlaskiego (2017). Za album „Quo vadis” F. Nowowiejskiego, nagrany z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod batutą Ł. Borowicza i z udziałem W. Chodowicz (sopran), R. Gierlacha (baryton), W. Gierlacha (bas) i S. Kamińskiego (organy), został laureatem jednej z najbardziej prestiżowych nagród płytowych świata: ICMA 2018 (International Classical Music Award).

Oprócz licznych prezentacji artystycznych związanych z wykonawstwem muzyki a cappella oraz wokalno-instrumentalnej, występuje jako zespół chóralny, dysponujący umiejętnościami w zakresie ruchu scenicznego, aktorstwa oraz układów choreograficznych. Na deskach teatru zespół występuje w operach „Straszny dwór” S. Moniuszki, „Traviata” G. Verdiego, „Czarodziejski flet” W.A. Mozarta, „Carmen” G. Bizeta, „Cyganeria” oraz „Turandot” G. Pucciniego, w musicalach „Korczak” Ch. Williamsa, „Upiór w operze” A. Lloyda Webbera, „Skrzypek na dachu” J. Bocka i „Doktor Żywago” L. Simon, a także w operetce „Zemsta nietoperza”, „Baron cygański” J. Straussa i „Wesoła wdówka” Franza Lehára.

Kierownik chóru:

prof. dr hab. Violetta Bielecka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Soprany

Hanna Baginska
Monika Bierć
Bożena Bojaryn-Przybyła
Paulina Boreczko
Anna Durniat
Danuta Jakimowicz
Joanna Kobylnik
Julita Korch
Arleta Krutul
Dariia Lahotska
Swietłana Łukaszewicz
Beata Malewicka-Macegoniuk
Magdalena Masiewicz
Dorota Rosłaniec

 

 

 


Alty

Jolanta Aleksiejuk
Izabela Bolesta
Agnieszka Deniziak
Oksana Gołambowska
Joanna Jurczuk
Małgorzata Kostrubiec-Karpiuk
Marta Kummer
Agnieszka Łomasko
Paulina Malinowska
Sylwia Mądra
Małgorzata Mukosiej
Małgorzata Putynkowska
Hanna Różankiewicz
Katarzyna Szymuś-Supronowicz
Maria Wróblewska


Tenory

Marcin Aleksiejuk
Paweł Cichoński
Maksym Fedorov
Leszek Gaiński
Andrzej Klepacki
Kirill Lepay
Wojciech Miastkowski
Paweł Mocarski
Piotr Pawlak
Piotr Rafałowski
Piotr Skibowski
Krzysztof Stankiewicz
Paweł Szypulski
Kamil Wróblewski


Basy

Mariusz Bierć
Jacek Borowski
Wojciech Bronakowski
Roman Chumakin
Krzysztof Drugow
Oleg Kobzar
Karol Komenda
Bogdan Kordy
Dominik Kukliński
Artur Mądry
Dariusz Pruszyński
Mateusz Stachura
Krzysztof Szyfman
Krzysztof Wojtecki


Asystent kierownika chóru
Joanna Jurczuk

Akompaniator
Monika Bierć

Inspektor chóru
Karol Komenda

Bibliotekarz
Dariusz Pruszyński


Dyskografia:
Paweł Łukaszewski, Gaudium et spes, 2007
Szymanowski/Górecki/Moryto, Pieśni Kurpiowskie, 2008
Paweł Łukaszewski, II Symfonia, 2008
Marian Borkowski, Hymnus, 2008
Zygmunt Stojowski, Kantata „Le printemps” na chór mieszany i orkiestrę op.1, Kantata „Prayer For Poland” na sopran, baryton, chór mieszany, orkiestrę i organy op.40, 2008
Stanisław Moryto, Muzyka Chóralna, 2009
Carl Maria Weber, Euryanthe, 2010
Marcin Gumiela, Sacred Works/Muzyka Sakralna, 2010
Gaetano Donizetti, Maria Padilla, 2011
Krzysztof Penderecki, The Complete Symphonies, 2012
Krzysztof Penderecki, Powiało na mnie morze snów, 2014
Hymny Papieskie z okazji 31. Światowych Dni Młodzieży, 2016
Feliks Nowowiejski, Quo vadis, 2016
Paweł Łukaszewski, Symphony of Providence, 2016
Paweł Łukaszewski, Żałobne Pieśni Kurpiowskie, 2016
Paweł Łukaszewski, IV Symfonia o Bożym Miłosierdziu, 2016
S. Rachmaninow, Całonocne czuwanie, 2017
Wojciech Kilar, Missa pro pace, 2017
Gaetano Donizetti, Macbeth, 2017
Stanisław Moniuszko, Halka (we włoskiej wersji językowej), 2018
Stanisław Moniuszko, Flis, 2019
Stanisław Moniuszko, Straszny dwór, 2019
Giuseppe Verdi, Korsarz, 2019
Stanisław Moniuszko, Hrabina, 2020
Stanisław Moniuszko, Kantaty Nijoła, Milda
Stanisław Moniuszko, Verbum nobile (po raz pierwszy na instrumentach historycznych), 2021
Gaetano Donizetti, Betly (po raz pierwszy na instrumentach historycznych), 2021
Paweł Łukaszewski, III I VI Symfonia, 2021
Kantyki Supraskie, 2022