To święto teatrów muzycznych w całej Polsce: wczoraj odbyła się gala wręczania Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury, przyznawanych od 2007 roku przez Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury. Jedną z laureatek jest w tym roku prof. Violetta Bielecka, która otrzymała nagrodę specjalną za całokształt pracy artystycznej!

Na gali na Zamku Królewskim w Warszawie poznaliśmy laureatów tegorocznej XIII edycji Teatralnych Nagród Muzycznych w 18 kategoriach konkursowych, których wyłoniła kapituła w składzie: Iwona Wujastyk (przewodnicząca kapituły), prof. Izabela Kłosińska, Krystyna Mazurówna, Danuta Renz, Marek Chowaniec, prof. Ryszard Karczykowski, Andrzej Pągowski ART, Janusz Stokłosa, Jan Szurmiej, Daniel Wyszogrodzki.

Laureatką nagrody specjalnej za całokształt pracy artystycznej została Violetta Bielecka. Po raz pierwszy przyznano tę nagrodę ex aequo: drugim laureatem jest wybitny dyrygent Tadeusz Kozłowski.

– Wspaniała kapituła. Kapituła, złożona ze znakomitych specjalistów w różnych dziedzinach sztuk, doceniła moją pracę, a właściwie prace moich zespołów, które prowadziłam do tej pory. Bo cóż mój sukces znaczyłby bez zespołów. Nie osiągnęłabym tyle. To jest nasz wzajemny sukces. Czyli ta statuetka jest nagrodą również zespołu Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej – mówi prof. Violetta Bielecka. – Ta nagroda jest tym bardziej wyjątkowa, że nie jest stricte nastawiona na chóralistykę. Tu się spotykają różne światy; scenografowie, reżyserowie, tancerze, soliści musicalowi i operowi, wokaliści i dyrygenci.

Radio Białystok przygotowało wspaniały materiał z gali. Koniecznie go zobaczcie: Prof. Violetta Bielecka odebrała teatralną nagrodę im. Jana Kiepury.

– Nagroda za całokształt pracy artystycznej przyznawana jest nie od początku – mówi Iwona Wujastyk, dyrektor Mazowieckiego Teatru Muzycznego im. J. Kiepury i przewodnicząca kapituły. – Do tej pory uzyskało ją dopiero kilka osób. Jest to nagroda, która rzeczywiście tafia do osoby przez wiele lat związanej z teatrem muzycznym, do osób, które są autorytetem i mistrzem nie tylko dla osób, z którymi pracują na co dzień w swoim teatrze. Pani Violetta Bielecka to jest ta osoba, której też często nie widać, ale jej pracę słychać poprzez precyzję, kunszt i talent, wypracowany talent, wielu innych osób. Bo prowadzenie chóru wymaga ogromnych umiejętności pedagogicznych, ogromnych umiejętności liderskich.

Zapytana o swoje liczne nagrody, Profesor Violetta Bielecka odpowiada skromnie: – Było ich sporo.

Jej działalność artystyczna została wyróżniona Grand Prix Rektora UMFC (2019), Odznaką Honorową Województwa Podlaskiego w dziedzinie upowszechniania kultury muzycznej nadaną przez Zarząd Województwa Podlaskiego (2018), Nagrodą Prezydenta Miasta Białegostoku za całokształt dokonań artystycznych (2016), Medalem „Zasłużony dla UMFC” nadanym przez Rektora prof. dr hab. Ryszarda Zimaka (2014), Złotym Medalem nadanym przez Prezesa Stowarzyszenia Wspólnota Polska w Warszawie (2012), Złotym Medalem za Długoletnią Służbę nadanym przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego (2010), Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego I stopnia za osiągnięcia artystyczne i dydaktyczne (2009), Medalem Komisji Edukacji Narodowej (MEN 2009), Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2008), Odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2006), Złotym Krzyżem Zasługi nadanym przez Prezydenta RP (2002), Nagrodą Marszałka Województwa Podlaskiego (2002), Nagrodą Prezydenta Miasta Białegostoku za działalność organizatorską, związaną z popularyzowaniem dziedzictwa kulturowego na Wschodzie poprzez działalność Polskiego Chóru Pokoju (2000), Złotą odznaką „Zasłużony Białostocczyźnie” (1992) oraz Złotym Krzyżem Zasługi nadanym przez Prezydenta RP (1990). W 2013 r. odebrała w Poznaniu Nagrodę im. J. Kurczewskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie chóralistyki i propagowanie muzyki polskiej, przyznaną przez Kapitułę Nagrody im. J. Kurczewskiego.

– Uważam, że to jest zauważenie mojej ciężkiej pracy, zauważenie pracy moich zespołów, zauważenie, że istnieje chór opery w środowisku. Moje nazwisko również krąży po kraju – to mobilizuje mnie do dalszego działania, do utrzymania poziomu, do tego, żebyśmy byli w czołówce profesjonalnych zespołów chóralnych operowych i filharmonicznych w Polsce – mówi Bielecka.

Teatralne Nagrody Muzyczne w ciągu swojej kilkunastoletniej historii zdobyły prestiż i zaufanie środowiska teatru muzycznego. To jedyny ogólnopolski konkurs, którego celem jest uhonorowanie artystów i twórców związanych ze środowiskiem teatralno-muzycznym. Przez lata wypracowano formułę, dzięki której konkurs łączy wiele obszarów teatru muzycznego: teatr operowy, operetkowy oraz musicalowy i wyróżnia nie tylko doświadczonych twórców, ale także debiutantów. Każdego roku Kapituła przyznaje nagrody w kilkunastu kategoriach, statuetkami z wizerunkiem patrona Teatru, Jana Kiepury, wyróżniając m.in. najlepszych śpiewaków operowych i wokalistów musicalowych, tancerzy, choreografów, scenografów, dyrygentów, a także twórców plakatów teatralnych i reżyserów.

Krótka rozmowa z prof. Bielecką (wywiad Adama Klimiuka) na stronie Radia Białystok.