Szanowni Państwo,
w związku z potwierdzonym przypadkiem zachorowania na COVID-19 wśród artystów OiFP oraz dynamicznie zmieniającą się sytuacją, koncert „Inspiracje, dedykacje” zaplanowany w dniu 16.10.2020 roku o godz. 19.00 został ODWOŁANY.
Koncert z udziałem artystów z dnia 16.10.2020 roku zostanie włączony do repertuaru w I kwartale 2021 roku. Będziemy Państwa informować o nowym terminie koncertu na stronie www.oifp.eu
➡️ Bilety na odwołane wydarzenie, zakupione w kasie Opery i Filharmonii Podlaskiej można zwrócić w kasie biletowej przy ul. Odeskiej 1; tel. (85) 306 75 04 do dnia 30.11.2020.
➡️ Bilety na odwołane wydarzenie, zakupione w ramach Abonamentu można zwrócić w kasie biletowej przy ul. Odeskiej 1; tel. (85) 306 75 04 do dnia 18.12.2020.
➡️ Bilety na odwołane wydarzenie, które zostały kupione w serwisie BILETY24, zostaną zwrócone automatycznie. Zwroty zostaną wykonane tą samą drogą, którą została dokonana płatność, zarówno w przypadku płatności przelewem bankowym, BLIKiem jak i kartą, z zastrzeżeniem terminu zgodnie ze wskazaniem operatora kart płatniczych, do 31 dni.
Za wszelkie niedogodności serdecznie przepraszamy.
___
W 1965 roku Grażyna Bacewicz skomponowała siódmy i, jak się okazało, ostatni w swym życiu Koncert skrzypcowy. To koncert wirtuozowski, w którym skrzypce pełnią pierwszoplanową rolę; orkiestra, zwłaszcza w dwóch pierwszych częściach, sprowadzona jest do roli tła, bez zawiązywania dramaturgicznego konfliktu z instrumentem solowym, co jest zwykle domeną tradycyjnego koncertu. Bacewicz powraca w nim do tradycyjnych form i tradycyjnych sposobów kształtowania melodii, przy jednoczesnym zachowaniu bogatego zróżnicowania kolorystyki dźwięków.
Henryk Wieniawski, artysta łączący, podobnie jak Bacewicz, wirtuozerię wykonawczą z praktyką kompozytorską jest autorem utworów, które weszły na stałe do historii muzyki skrzypcowej, tak jak „Fantazja faustowska” będąca wariacyjnym opracowaniem melodii z opery „Faust” Charlesa Gounoda. O wyjątkowości i popularności twórczości Wieniawskiego przesądza styl łączący liryzm z wirtuozowską efektownością.
Pierwsze symfonie oraz romanse Beethovena pochodzą z czasu, kiedy słuch kompozytora był jeszcze w miarę sprawny. Podczas słuchania I Symfonii C-dur op. 21 w naszej głowie mogą pojawić się wątpliwości, czy na pewno mamy kontakt z dziełem Beethovena. Jest to pierwsza z symfonii tego kompozytora, pisana w młodym wieku. Odnajdziemy w niej niespotykany w późniejszych utworach optymizm. Na dodatek Beethoven pobierał lekcje u Josepha Haydna, co bez wątpienia miało wpływ na klasyczne brzmienie I Symfonii C-dur.
ROMAN LASOCKI
Jeden z najwybitniejszych skrzypków polskich swego pokolenia. Studia z wyróżnieniem ukończył w PWSM w Łodzi w klasie profesora Franciszka Jamrego, a Jego Mistrzami byli później: André Gertler, Henryk Szeryng, Tadeusz Wroński, Stanisław Lewandowski. Brał udział w wielu kursach mistrzowskich.
Występował na najważniejszych estradach koncertowych świata, m.in. w paryskiej Salle Gaveau, wiedeńskiej Bösendorfer-Saal, nowojorskiej Carnegie Hall oraz w innych poważanych centrach koncertowych Europy, Azji, Stanów Zjednoczonych i Kanady. Uczestniczył w renomowanych światowych festiwalach muzycznych, takich jak Festival Estival de Paris czy Warszawska Jesień.
Występował z najwybitniejszymi polskimi dyrygentami, zaś szczególne miejsce w Jego dorobku zajmują koncerty i nagrania dokonane z Filharmonią Śląską oraz Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia pod dyrekcją Karola Stryi, Antoniego Wita, Mirosława Jacka Błaszczyka i Jerzego Swobody, a także recitale, w których parterami Jego byli m.in., Kiejstut Bacewicz, Józef Stompel, Urszula Bożek-Musialska, Tadeusz Chmielewski.
Artysta nagrał ponad dwadzieścia płyt analogowych i kompaktowych dla wytwórni polskich, niemieckich, angielskich, francuskich i japońskich, a wśród nagrodzonych realizacji znalazły się m.in.: Partita Lutosławskiego, I Koncert skrzypcowy a-moll op. 77 Szostakowicza i Koncerty skrzypcowe Bacewiczówny, a także II Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego który doczekał się wielu pochlebnych recenzji. Roman Lasocki nagrywał także dla Polskiego Radia oraz dla radiofonii niemieckiej, francuskiej, włoskiej, szwedzkiej, węgierskiej, belgijskiej,. holenderskiej, hiszpańskiej, czeskiej i koreańskiej oraz dla rozgłośni amerykańskich i kanadyjskich. Jego wieloletnia współpraca z Telewizją Polską zaowocowała sześcioma cyklami muzycznymi (m.in. Fantazja na smyczki, Mistrzowie wiolinistyki, Historie smyczkiem pisane, Roman Lasocki przedstawia), w ramach których zrealizował przeszło 250 odcinków programów, których gośćmi byli najwybitniejsi polscy skrzypkowie, altowioliści i wiolonczeliści.
Od dziesięcioleci Artysta zapraszany jest do prowadzenia kursów mistrzowskich w Niemczech, Francji, Holandii, Hiszpanii, na Węgrzech, w Korei Płd., Japonii, USA i Kanadzie. Jest także jurorem i przewodniczącym wielu polskich i międzynarodowych konkursów skrzypcowych.
Od roku 1970 zajmuje się także pedagogiką. Jest profesorem zwyczajnym na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz profesorem Akademii Muzycznej w Katowicach. W latach 2002–2004 wykładał jako visiting professor na Uniwersytecie Keimyung w Daegu (Korea Płd.) zaś w latach 1996-2000 prowadził kursy mistrzowskie w Seulu.
Z Jego klasy wyszło wielu cenionych skrzypków polskich, obecnie pedagogów wyższych uczelni muzycznych bądź koncertmistrzów orkiestr symfonicznych i kameralnych. Roman Lasocki pełnił także szereg odpowiedzialnych funkcji akademickich, m.in.: przez cztery kadencje prorektora ds. artystycznych warszawskiej uczelni muzycznej, kierownika katedry a także dziekana. Nadto jest promotorem i recenzentem ponad 40 prac doktorskich, habilitacyjnych i wniosków o nadanie tytułu profesora składanych w większości uczelni muzycznych w kraju.
Ponad trzydziestu wybitnych kompozytorów dedykowało Romanowi Lasockiemu swoje dzieła, wśród nich: Rafał Augustyn, Jerzy Bauer, Marcin Błażewicz, Edward Bogusławski, Marian Borkowski, Sławomir Czarnecki, Andrzej Dutkiewicz, Jan Wincenty Hawel, Benedykt Konowalski, Włodzimierz Kotoński, Stanisław Moryto, Bronisław Kazimierz Przybylski, Witold Rudziński i Romuald Twardowski.
O grze Romana Lasockiego z uznaniem wypowiadały się wybitne osobistości świata muzyki. Witold Lutosławski w liście do artysty pisał: Dzięki Pana i Pani Musialskiej wykonaniu uwierzyłem, iż Recitativo e arioso nie zostało napisane przeze mnie lewą ręką, a wykonanie Państwa podoba mi się bardzo. Wielki kompozytor zachęcał też skrzypka do zainteresowania się innymi jego dziełami. W odpowiedzi na sugestię Mistrza Roman Lasocki wykonał Partitę w wersji na skrzypce i orkiestrę blisko siedemdziesiąt razy, a jego nagranie (PRK CD020) sprzed dziesięciu laty, dokonane z Filharmonią Śląską pod dyrekcją Jerzego Swobody, jak również późniejsze dla firmy DUX zostało świetnie przyjęte przez krytykę, a także uzyskało nagrody fonograficzne. Profesor Tadeusz Wroński, jeden z największych polskich skrzypków i pedagogów wiolinistyki, tak pisał w „Ruchu Muzycznym” z 11 stycznia 1998: Roman Lasocki jest skrzypkiem dojrzałym, cieszy się zasłużonym uznaniem w kraju i za granicą. Cechą szczególną jego wyobraźni muzycznej jest pełne odczucie i zrozumienie muzyki najnowszej, co potrafi zaszczepić i swoim uczniom. Nie przestaje przy tym być skrzypkiem uniwersalnym, rozumiejącym wszystkie style. Roman Lasocki może zaliczyć wykonanie Partity Lutosławskiego do swoich prawdziwych osiągnięć i – moim zdaniem – dzięki temu nagraniu Partita zakorzeni się w repertuarze skrzypków. Podobne opinie o Jego grze wyrażali znakomici pedagodzy i skrzypkowie prof. Jadwiga Kaliszewska i prof. Zenon Brzewski, z którymi Roman Lasocki przez całe dekady przyjaźnił się i blisko współpracował.
Za wybitne osiągnięcia artystyczne Roman Lasocki został uhonorowany Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski, Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Złotym i Srebrnym Krzyżem Zasługi, Złotą Odznaką Polskiego Radia, nagrodą „Złoty Ekran”, pięciokrotnie Nagrodą Ministra Kultury, medalem Gloria Artis, a także Medalem Komisji Edukacji Narodowej.
Pełniąc, przez blisko ćwierćwiecze, funkcję dyrektora artystycznego założonych przez siebie festiwali „Mistrzowie wiolinistyki” i „Gwiazdy promują” uhonorowany został nagrodami miast Zielona Góra i Lublin oraz otrzymał honorowe obywatelstwo Jeleniej Góry. Po kilku dekadach gry na instrumencie będącym włoską kopią Magginiego Artysta, żywo interesujący się rozwojem polskiego lutnictwa, koncertuje obecnie na kolejnych skrzypcach o nazwie „Roman Lasocki” zbudowanych w bieżącym roku, dziele wybitnego polskiego lutnika Stanisława Króla.
W latach 2012-13 Roman Lasocki pełnił funkcję prezesa Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, zaś od roku 2004 roku jest wiceprezesem Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie. W roku 2013 artysta uhonorowany został także tytułem honorowego profesora Akademii Smyczkowej w Hamburgu.
MAŁGORZATA WASIUCIONEK
Swoją edukację muzyczną rozpoczęła w wieku 7 lat pod kierunkiem mgr Ludmiły Sołowiewicz w Jeleniej Górze. W 2014 roku z wyróżnieniem ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w klasie prof. Romana Lasockiego. Studiowała również w Mozarteum w Salzburgu, w klasie prof. Pierre’a Amoyala. W 2017 roku otrzymała tytuł doktora sztuk muzycznych, a rok później została adiunktem na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego. Prowadzi również klasę skrzypiec w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. K. Szymanowskiego w Katowicach, a ponadto jest wykładowcą Małopolskiej Akademii Talentów.
Jako solistka koncertowała z wieloma orkiestrami w Polsce i na świecie wykonując najwybitniejsze dzieła literatury skrzypcowej. Były to orkiestry, m.in.: Filharmonii Śląskiej, Podkarpackiej, Dolnośląskiej, Białostockiej, Zielonogórskiej, Lubelskiej, Świętokrzyskiej, „Amadeus”, Sinfonia Varsovia, ponadto Neue Lausitzer Philharmonie w Görlitz, Loh-Orchester Sondershausen, Miasta Cottbus, czy Miasta Calgary.
Dużą częścią jej działalności artystycznej jest kameralistyka. Małgorzata Wasiucionek jest członkiem kwartetu smyczkowego Messages Quartet. Brała udział w licznych warsztatach i festiwalach pracując pod kierunkiem wybitnych artystów: Sadao Harady, Nobuko Imai, Pameli Frank, Gavriela Lipkinda, Szymona Krzeszowca, czy Matsa Lidströma. Były to, m. in.: „Seiji Ozawa International Academy Switzerland”, „International Chamber Music Course and Festival Musica Mundi” w Belgii, „Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Ensemble im. Księżnej Daisy” w Książu. W sierpniu 2015 roku brała udział w „Seiji Ozawa Matsumoto Festival” w Japonii, gdzie występowała na koncertach z okazji 80-tych urodzin Seiji Ozawy.
Jest zdobywczynią I miejsca i nagrody specjalnej na IV Międzynarodowym Konkursie im. Michała Spisaka – 2010 w Dąbrowie Górniczej, I miejsca i czterech nagród specjalnych na VII Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym „Młody Paganini” – 2009 w Legnicy, II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Solistów Atlantic Coast Festival – 2016 w Esposende (Portugalia), II miejsca na II Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej – 2015 w Plovdiv (Bułgaria), IV miejsca na V Międzynarodowym Konkursie im. Tadeusza Wrońskiego na skrzypce solo – 2015 w Warszawie, III miejsca na XVIII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza – 2013 w Łodzi, oraz wielu innych nagród na konkursach ogólnopolskich oraz międzynarodowych.
Jest również laureatką VII oraz XIII programu stypendialnego „Młoda Polska”, programu „zDolny Śląsk” oraz innych stypendiów nadawanych przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci i Bank Société Générale. Kapituła Rektorów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina przyznała jej medal „Magna cum laude”.
___
Uprzejmie informujemy, że w czasie przebywania na terenie OiFP podczas wydarzeń artystycznych, każda osoba jest zobowiązana do:
a) Zakrywania ust i nosa środkami ochrony osobistej (maseczka, przyłbica) po wejściu na teren OiFP – zapewnionymi przez Widza we własnym zakresie. OiFP zastrzega sobie prawo do odmowy Widzowi wstępu i uczestnictwa w wydarzeniu w przypadku niestosowania przez niego środków ochrony osobistej – w takim przypadku nie przysługuje Widzowi zwrot należności za zakupiony bilet
b) Używania płynu odkażającego dłonie, dostępnego przy wejściu na teren OiFP
c) Zachowania odległości 2 metrów od siebie podczas przepływu Widzów na widownię, który będzie kontrolowany przez obsługę widowni
d) Zajęcia miejsca siedzącego z zachowaniem jednego wolnego miejsca między Widzami, tj. zajmowania miejsca na widowni, co drugie siedzenie. Wyjątkowo dopuszczalne jest zajęcie wolnego miejsca bezpośrednio przy Widzu, który uczestniczy w pokazie z dzieckiem do ukończenia 13 roku życia, z zastrzeżeniem, że w takiej sytuacji miejsca obok siebie zostaną wskazane tylko przez obsługę widowni
e) Zajmowania miejsc zgodnie ze strefą wskazaną na bilecie (w przypadku Amfiteatru: BALKON, PARTER LEWY, PARTER PRAWY, PARTER ŚRODKOWY) lub zgodnie z miejscem wskazanym na bilecie w przypadku organizacji wydarzenia na Dużej Scenie OiFP
f) Przestrzegania Regulaminu uczestnictwa Widzów w wydarzeniach artystycznych organizowanych w OiFP w trakcie epidemii wirusa SARS-CoV-2 w związku z zapobieganiem rozprzestrzenianiu się koronawirusa SARS-CoV-2
Przed wejściem do OiFP na Wydarzenie, każdy Widz jest zobowiązany do złożenia pracownikowi obsługi widowni obowiązkowego pisemnego oświadczenia o stanie zdrowia (Oświadczenie COVID), że według swojej najlepszej wiedzy, nie jest osobą zakażoną oraz nie przebywa na kwarantannie lub pod nadzorem epidemiologicznym, zgodnie ze wzorem opublikowanym na stronie OiFP.
Rekomendowane jest wskazanie w oświadczeniu danych kontaktowych, tak by ułatwić służbom sanitarnym dochodzenie epidemiologiczne na wypadek wykrycia, że osoba zakażona brała udział w danym wydarzeniu. Informacje o przetwarzaniu danych osobowych, podstawie ich zbierania, okresie przetrzymywania, a także Państwa uprawnieniach z tego tytułu znajdują się na Oświadczeniu COVID.