Najdobitniej o jej talencie świadczą słowa uzasadniające przyznanie jej w 2010 roku Paszportu Polityki: …za wstrząsającą kreację Katii Kabanovej (…), za fenomenalną technikę wokalną, wybitny talent aktorski, doskonałe wyczucie tekstu i prawdę sceniczną. Wcześniej, w sezonie 2005/2006, za osiągnięcia artystyczne otrzymała Wrocławską Nagrodę Muzyczną w kategorii osobowość twórcza.

Wioletta Chodowicz (sopran) jest absolwentką wrocławskiej Akademii Muzycznej, na której z wyróżnieniem ukończyła studia wokalne. Zadebiutowała w 2002 roku na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu jako Hrabina w Weselu Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta, a kolejne jej kreacje na tej scenie to Donna Elvira w Don Giovannim oraz Bogna w Legendzie Bałtyku Nowowiejskiego.
W latach 2003-2008 jako solistka Opery Wrocławskiej kreowała na jej scenie główne role m.in. Paminy w Czarodziejskim Flecie oraz Fiordiligi w Cosi fan tutte Wolfganga Amadeusa Mozarta, Mimi w Cyganerii Giacomo Pucciniego, tytułowej Halki w operze Stanisława Moniuszki, Agathe w Wolnym strzelcu Carla Marii von Webera, tytułowej Hagith w operze Karola Szymanowskiego, Helmwige w Walkirii Richarda Wagnera.
Od 2004 roku związana jest również z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, gdzie dała się poznać jako tytułowa Halka w operze Stanisława Moniuszki, Donna Anna w Don Giovannim oraz Hrabina w Weselu Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta, Marie w Wozzecku Albana Berga, tytułowa Katia Kabanova Leoša Janačka, Marta w Pasażerce Mieczysława Weinberga oraz Balladyna w Goplanie W. Żeleńskiego.

Współpracuje z Teatrem Wielkim w Łodzi i z Operą i Filharmonią Podlaską – Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku.
Występowała też na scenach teatrów europejskich, w tym m.in. Narodni Divadlo w Pradze (Tatiana w Eugeniuszu Onieginie Piotra Czajkowskiego i tytułowa Rusałka Antonína Dvořáka), Narodni Divadlo Moravskoslezske w Ostravie (Katia Kabanova), Welsh National Opera w Cardiff (Marie w Wozzecku Albana Berga), Glyndebourne Opera (Rusałka Antonína Dvořáka ), a także gościła na scenie Israeli Opera w Tel Awiwie jako Cio-Cio-San w Madamie Butterfly.
W latach 2015-2018 solistka Opery Krakowskiej, gdzie występuje m.in. jako tytułowa Madama Butterfly, Hrabina w Weselu Figara, Micaela w Carmen czy Elżbieta w Tannhäuserze.

Artystka jest też gościem wielu prestiżowych festiwali muzycznych, takich jak: Young Euro Classic w Berlinie, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena w Warszawie, Musica Polonica Nova we Wrocławiu czy Cervantino Festival w Guanajuato (Meksyk). Koncertuje z takimi orkiestrami jak Sinfonia Varsovia, Orkiestra Filharmonii Narodowej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Polska Orkiestra Radiowa, orkiestry Filharmonii Poznańskiej i Krakowskiej. Śpiewała główne partie sopranowe w koncertowych wykonaniach Marii Romana Statkowskiego, Giovanny d’Arco Giuseppe Verdiego, Zamku na Czorsztynie Karola Kurpińskiego, Requiem Gabriela Fauré, IX Symfonii i Missa solemnis Ludwiga van Beethovena, Te Deum Antona Brucknera, Requiem Giuseppe Verdiego, III Symfonii Pieśń o nocy Karola Szymanowskiego, III Symfonii Pieśni żałosnych Mikołaja Góreckiego, Das klagende Lied oraz II i VIII Symfonii Gustava Mahlera, Vier letzte Lieder Richarda Straussa, a także dzieł Krzysztofa Pendereckiego: Polskie Requiem, Te Deum, Strofy oraz Pieśni zadumy i nostalgii.

Współpracowała z wybitnymi dyrygentami takimi jak: Jacek Kaspszyk, Marc Minkowski, Valery Gergiev, Stanisław Skrowaczewski, Tomaš Hanus, Jakub Hrůša, John Fiore, Gabriel Chmura, Łukasz Borowicz, Friedrich Haider, Lothar Koenigs, Antoni Witt, Marek Pijarowski, Krzysztof Penderecki, Ola Rudner.

Artystka ma w dorobku nagrania płytowe: Giovanna d’Arco Giuseppe Verdiego (CD, Polskie Nagrania/Filharmonia Poznańska, 2012), Maria Romana Statkowskiego (CD, Warner Music Poland, 2010), Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego (CD, CPO, 2017), Hagith Karola Szymanowskiego (DVD, DUX, 2008), Manru Ignacego Jana Paderewskiego (DVD, DUX, 2010) i Hagith Karola Szymanowskiego (CD, Polskie Radio 2018).