MENU
12
Operetka

ZEMSTA NIETOPERZA

ZEMSTA NIETOPERZA

Brawurowa komedia pomyłek z intrygującym librettem w doskonałym tłumaczeniu Juliana Tuwima. „Zemsta nietoperza” uznana została za arcydzieło operetki wiedeńskiej. Po pierwszym wystawieniu zdobyła wszechświatową sławę i do dziś niepodzielnie króluje w repertuarach największych teatrów operowych. Dzieło „króla walca” swoją popularność zawdzięcza błyskotliwym dialogom, dowcipnym, zaskakującym sytuacjom i śmiałej erotyce. Całość historii wieńczy porywająca muzyka przepełniona bogactwem melodii, oddająca charakter karnawałowych zabawi nastroju beztroski. Wszystko to tworzy niepowtarzalną atmosferę i pozwala przeżyć wspaniały wieczór wypełniony śpiewem i śmiechem.

FABUŁA

Akcję operetki osadzono w XIX-wiecznym podwiedeńskim kurorcie. Wzięty finansista, skazany przez sąd na karę więzienia – Gabriel von Eisenstein, postanawia ostatni dzień swojej wolności spędzić na balu wydanym przez księcia Orłowskiego. Zarówno on, jak i jego żona Rozalinda oraz ich pokojówka Adela zostają wciągnięci w intrygę misternie zaplanowaną przez doktora Falka – przyjaciela Eisensteina. Impreza jest w istocie pretekstem do ośmieszenia Eisensteinia, który rok wcześniej podczas zabawy karnawałowej porzucił Falka w centrum Wiednia, zmuszając go do powrotu do domu w stroju nietoperza.

INSCENIZACJA

Inscenizacja Opery i Filharmonii Podlaskiej to barwne przedstawienie kostiumowe budowane w oparciu o współczesne środki wyrazu, zrealizowane z rozma­chem i dbałością o detal. Reżyser spektaklu w mistrzowski sposób odtwarza klimat XIX-wiecznego Wiednia. Lekką dłonią uchyla kurtynę i wprowadza widza na pełne przepychu salony wiedeńskich elit. Na szczególną uwagę zasługuje również warstwa wizualna – akcja operetki rozgrywa się w efektownych scenografiach nawiązujących do secesji wiedeńskiej. Główną inspiracją projektów scenograficznych stały się prace jednego z najbardziej rozpoznawalnych przedstawicieli secesji – Gustava Klimta, projekcje multimedialne przedstawiają grafiki Alfonsa Muchy.


Prapremiera: 5 IV 1874, Theater an der Wien, Wiedeń
Premiera: 9 XII 2016

XII 2016
3 godz. (2 przerwy po 25 min)
polski
45–120 zł
Duża Scena
Odeska 1

Galeria

Autorzy

Muzyka: Johann Strauss syn
Libretto: Richard Genée i Karl Haffner wg wodewilu „Le Réveillon” Henri Meilhaca i Ludovica Halévy’ego

Twórcy

Kierownictwo muzyczne: Grzegorz Berniak
Reżyseria: Andrzej Bubień
Scenografia: Paweł Dobrzycki
Kostiumy: Anita Bojarska
Choreografia: Jarosław Staniek
Reżyseria multimediów: Maria Porzyc
Reżyseria świateł: Mateusz Łukaszuk
Kierownik Chóru: Violetta Bielecka
Pianista-Korepetytor / Opieka wokalna: Tetyana Dranchuk
Produkcja: Damian Tanajewski i Opera i Filharmonia Podlaska

Przekład polski libretta: Julian Tuwim
Autor plakatu: Paweł Iwaniuk

WSPÓŁPRACA REALIZATORSKA

Współpraca muzyczna / II Dyrygent: Adam Banaszak
Współpraca choreograficzna: Katarzyna Zielonka
Baletmistrz: Jarosław Sołowianowicz
Pianista-Korepetytor Chóru: Monika Bierć
Pianista-Akompaniator: Anna Krzysztofik-Buczyńska, Karina Komendera
Inspicjenci: Maria Mitrosz, Radosław Zabłocki
Realizacja dźwięku: Krzysztof Wolfard, Grzegorz Falkowski, Michał Kuźmicki, Mateusz Roman Pawelec
Realizacja oświetlenia: Mateusz Łukaszuk, Mateusz Bułatewicz, Karol Łobaczewski
Realizacja multimediów: Robert Burzyński, Piotr Grodzki, Adam Ostaszewski
Brygadzista sceny: Tomasz Parejko
Obsługa mechanizacji sceny i widowni: Jarosław Bancerek, Piotr Przygoda
Montażyści: Daniel Bąk, Piotr Bielawski, Artur Chajęcki, Grzegorz Czarnomysy, Dominik Gruszewski, Marcin Korsak, Tomasz Kossakowski, Rafał Mlenko, Łukasz Nieścierewicz, Andrzej Świderski
Charakteryzacja: Monika Żukowska
Make-up: Marta Lewkowska, Magdalena Szałaj, Natalia Karaś
Peruki: Anna Mecan
Rekwizytor: Ewa Chacianowska, Marek Korycki
Garderobiane: Barbara Rożko, Tamara Fiedoruk, Teresa Kiejko, Eliza Matejczyk, Grażyna Polak, Marzena Śmietało
Organizacja pracy artystycznej: Agnieszka Hryniewicka, Ewa Gąsiewska, Joanna Maliszewska

Obsada

Rozalinda
Ewa Vesin / Katarzyna Trylnik / Agnieszka Dondajewska (cover)
Adela
Maria Rozynek-Banaszak / Anna Wolfinger / Magdalena Masiewicz (cover)
Eisenstein
Tomasz Rak / Rafał Bartmiński
Alfred
Adam Zdunikowski / Przemysław Borys
Orłowski
Anna Bernacka / Monika Ziółkowska / Joanna Krasuska-Motulewicz
Frank
Grzegorz Szostak / Dariusz Machej
Dr Falke
Arkadiusz Anyszka / Maciej Nerkowski / Taras Kuzmych (cover)
Dr Blind
Tomasz Piluchowski / Tomasz Madej / Rafał Supiński (cover)
Ida
Karolina Kuklińska / Magdalena Masiewicz / Monika Sasinowska (cover)
Frosch
Ryszard Doliński / Andrzej Beja-Zaborski
Adiutant
Rafał Supiński / Jacek Borowski / Roman Chumakin (cover)

Orkiestra, Chór i Chór Dziecięcy Opery i Filharmonii Podlaskiej

Zespół

Tancerze
Patrycja Kozłowska
Ewelina Kruk
Hanna Mocarska
Nika Warszawska-Ratajczak
Mayu Gralińska-Sakai
Klaudia Nierodzik (swing)
Emilia Ohajm (swing)
Natalia Jóźwiak (swing)
Jarosław Sołowianowicz
Santiago Bello
Arkadiusz Jarosz
Bartłomiej Marszałek
Gabriel Piotrowski
Patryk Rybarski
Piotr Jeznach (swing)
Tomasz Kozłowski (swing)
Tomasz Graczyk (swing)

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia użytkownikom jak najlepszych doświadczeń. Korzystając ze strony Opery i Filharmonii Podlaskiej, tym samym akceptujesz używanie przez nas plików cookie. Więcej szczegółów dotyczących plików cookie i ich zarządzania znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.