MENU
12
Opera

TRAVIATA

TRAVIATA

Najbardziej osobista opera Giuseppe Verdiego. Losy paryskiej kurtyzany Violetty Valéry odsłaniają historię miłości przekraczającej konwenanse epoki. Kompozytorowi zależało na ukazaniu spraw aktualnych – które dzieją się tu i teraz, a które są rezultatem podwójnych standardów moralnych rządzących społeczeństwem – nieszczęśliwego położenia kobiet i deprawującej siły pieniądza. Dlatego wielką inspiracją Verdiego stał się teatr bulwarowy, czerpiący pełnymi garściami z codziennego życia. Drugą – była stolica Francji. Źródła „Traviaty” biją w swobodę obyczajową Paryża. Zarówno temat, jak i dramaturgia dzieła śmiało wyprzedziły swoje czasy, wymuszały na widzu katharsis, a dokładniej burzyły spokój jego sumienia – premierowe wystawienie nie odniosło więc oczekiwanego sukcesu. Przepełniona namiętnością i smutkiem muzyka Verdiego zapewniła jednak operze należne miejsce i po dziś dzień dzieło święci tryumfy na największych scenach operowych świata.

FABUŁA

Akcja opery rozgrywa się w XIX-wiecznym Paryżu. Młoda kurtyzana, Violetta Valéry, pod koniec swojego krótkiego życia zakochuje się w poecie Alfredzie Germont, który wyznaje jej miłość podczas jednego z balów. Na drodze do szczęścia kochanków staje ojciec Alfreda zaniepokojony utratą dobrej reputacji swojego syna. Zrozpaczona Violetta, wiedząc o swej śmiertelnej chorobie, odsuwa się od ukochanego dla jego dobra. Umiera w samotności i biedzie.

INSCENIZACJA

Koncepcja inscenizacyjna spektaklu budowana jest w oparciu o dwa kontrastujące obrazy – zbiorowe sceny karnawałowych pochodów i zabaw funkcjonują zamiennie z kameralną, prywatną przestrzenią domu głównej bohaterki. Pośród toastów i nieustającego święta tytułowa bohaterka toczy walkę o moralne ukojenie. Interpretacja opery główny nacisk kładzie na dramat kobiety przygotowującej się na własną śmierć. Premiera opery została przygotowana z okazji 200. rocznicy urodzin kompozytora. Jest to pierwsza w powojennej Polsce inscenizacja wykonywana w instrumentacji z cimbasso.


Prapremiera: 6 III 1853, Gran Teatro La Fenice, Wenecja
Premiera: 20 XII 2013

PRODUKCJĘ OPERY SFINANSOWANO Z BUDŻETU MIASTA BIAŁEGOSTOKU
XII 2013
3 godz. 30 min (1 przerwa 25 min, 2 przerwy 20 min)
włoski (polskie napisy)
45–100 zł
Duża Scena
Odeska 1

Galeria

Autorzy

Muzyka: Giuseppe Verdi
Libretto: Francesco Maria Piave na podstawie „Damy kameliowej” Aleksandra Dumasa-syna

Twórcy

Kierownictwo muzyczne: Michał Klauza
Inscenizacja i reżyseria: Roberto Skolmowski
Scenografia i realizacja świateł: Paweł Dobrzycki
Choreografia: Maćko Prusak
Kierownik Chóru: Violetta Bielecka
Kierownik wokalny: Dariusz Grabowski
Produkcja: Damian Tanajewski, Anna Jakubowska-Podsiad

Tłumaczenie libretta: Dorota Sawka
Autor plakatu: Paweł Dobrzycki

WSPÓŁPRACA REALIZATORSKA

Współpraca muzyczna / II Dyrygent: Grzegorz Berniak
Asystenci reżysera: Maria Mitrosz, Radosław Zabłocki
Współpraca scenograficzna: Małgorzata Szostakowska
Asystent scenografa: Aleksandra Szempruch
Asystenci choreografa: Ewa Zając, Jarosław Sołowianowicz
Pianista-Korepetytor Chóru: Monika Bierć
Korepetytor wokalistów: Tatiana Łojsza, Justyna Jabłońska
Konsultacja językowa: Paola Larini
Kierownik literacki: Joanna Gdowska
Akompaniator baletu: Grażyna Kuklińska
Kierownik pracowni dźwięku, świateł i multimediów: Grzegorz Falkowski
Realizacja świateł: Barbara Jabłonowska, Karol Łobaczewski, Mateusz Łukaszuk
Realizacja dźwięku: Elżbieta Grzybek, Karol Kopeć, Mateusz Roman Pawelec, Krzysztof Wolfard
Realizacja multimediów: Robert Burzyński, Adam Ostaszewski, Adam Puciłowski
Szef sceny: Tomasz Parejko
Obsługa mechanizacji sceny i widowni: Jarosław Bancerek, Piotr Przygoda
Montażyści: Daniel Bąk, Piotr Bielawski, Artur Chajęcki, Grzegorz Czarnomysy, Dominik Gruszewski, Marcin Korsak, Tomasz Kossakowki, Rafał Mlenko, Łukasz Nieścierewicz, Mariusz Rybaczek, Andrzej Świderski
Konserwator sceny: Paweł Wysocki
Pirotechnik: Artur Chajęcki
Konsultanci ds. żonglerki i akrobatyki: Barbara Borzymowska, Jarosław Jatel
Maski i lalki: Małgorzata Kluska, Maciej Luściński
Make-up, charakteryzacja: Monika Żukowska, Marta Lewkowska, Ania Łopatecka, Magdalena Szałaj
Rekwizytor: Daniel Bąkowski
Garderobiane: Barbara Rożko, Tamara Fiedoruk, Teresa Kiejko, Eliza Matejczyk, Grażyna Polak, Marzena Śmietało
Koordynacja pracy artystycznej: Agnieszka Hryniewicka, Katarzyna Liedke-Charkiewicz

Obsada

Violetta Valéry
Agnieszka Dondajewska / Dorota Wójcik / Iwona Sobotka
Flora Bervoix
Joanna Krasuska-Motulewicz / Sylwia Złotkowska
Annina
Karolina Kuklińska / Anna Wolfinger
Alfredo Germont
Rafał Bartmiński / Przemysław Borys / Tomasz Kuk / Sang-Jun Lee
Giorgio Germont
Zenon Kowalski / Ilya Silchukov
Hrabia Gaston de Letoriéres
Przemysław Borys / Mariusz Ruta
Baron Douphol
Krzysztof Caban / Taras Kuzmych / Maciej Nerkowski
Markiz d’Obigny
Wojciech Gierlach / Taras Kuzmych / Grzegorz Szostak
Doktor Grenvil
Wiktor Dudar / Wojciech Gierlach / Grzegorz Szostak
Giuseppe
Tomasz Tracz / Leszek Gaiński
Służący Flory
Krzysztof Drugow / Bogdan Kordy
Nieznajomy
Rafał Supiński
Posłaniec
Roman Chumakin

Orkiestra, Chór i Chór Dziecięcy Opery i Filharmonii Podlaskiej

Zespół

Daniel Bąk
Daniel Bąkowski
Piotr Bielawski
Dominika Błahuszewska
Maciej Borys
Piotr Borys
Zuzanna Borys
Artur Chajęcki
Jagna Charkiewicz
Julia Chren
Beata Citko
Grzegorz Czarnomysy
Karol Czarnowicz
Andrzej Danieluk
Julia Dmochowska
Karina Dudzińska
Weronika Dudzińska
Daniel Gołub
Dominik Gruszewski
Julia Iwaniuk
Łukasz Kopoczyński
Marcin Korsak
Tomasz Kossakowski
Karolina Kudlewska
Patrycja Kozłowska
Zuzanna Kozioł
Monika Leśniewska
Faustyna Maciejczuk
Piotr Mazur
Patryk Misiejuk
Rafał Mlenko
Aleksandra Muszyńska
Łukasz Nieścierewicz
Martyna Nurczyk
Kinga Olszańska
Zuzanna Piszcz
Karolina Prusiel
Marcin Rybaczek
Manuela Stadnicka-Kolendo
Julia Steckiewicz
Paweł Sulewski
Julia Swierkot
Andrzej Świderski
Jakub Szeremeta
Anna Szutkiewicz
Sylwia Szuchalska
Victoria Tekień
Paweł Winkiewicz
Julianna Wityńska
Kamila Wojtkielewicz

Chór przyoperowy
Urszula Bielenia
Iwona Bolesta
Kinga Jaszczołt
Róża Gołowczyc
Ilona Kovalchuk
Michał Kruszewski
Joanna Michniewicz
Marcin Szaciłowski

Animatorzy lalek
Andrzej Danieluk
Magdalena Mioduszewska
Piotr Wojciechowski

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia użytkownikom jak najlepszych doświadczeń. Korzystając ze strony Opery i Filharmonii Podlaskiej, tym samym akceptujesz używanie przez nas plików cookie. Więcej szczegółów dotyczących plików cookie i ich zarządzania znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.