Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku imienia Stanisława Moniuszki

  • pl

Mozart | Rossini | Beethoven

Mozart | Rossini | Beethoven

Wybitni soliści z towarzyszeniem Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Piotra Artura Wolanina wykonają wybrane fragmenty z oper Wolfganga Amadeusza Mozarta i Gioacchino Rossiniego. Usłyszą Państwo, między innymi, najsłynniejsze arie z Wesela Figara, Cosi fan tutte i Cyrulika sewilskiego.
Po przerwie zabrzmi I Symfonia C-dur op. 21 Ludwiga van Beethovena, która wywołała wśród współczesnych kompozytorowi niemały sprzeciw wobec lekceważenia utartych kanonów. Dzieło wyraźnie wyrastało ponad poziom ówczesnej produkcji symfonicznej i zapowiadało późniejszy rozkwit talentu jego twórcy.

PIOTR ARTUR WOLANIN
Urodził się w 1991 r. w Warszawie. W roku 2010 ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II stopnia im. W. Lutosławskiego w Białymstoku. W 2003 r. był laureatem I nagrody na VII Konkursie Młodych Wiolonczelistów we Wrocławiu. W 2004 r. otrzymał I nagrodę w konfrontacjach Wiolonczelowych w Bydgoszczy. Już na początku swej edukacji brał udział w koncertach dla dzieci i młodzieży w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Przez wiele lat doskonalił swe umiejętności gry na wiolonczeli pod okiem wybitnych pedagogów (prof. T. Strahl, prof. A. Zieliński, prof. K. Michalik, prof. W. Walasek) na kursach muzycznych w Łańcucie, Zamościu, Janowcu, Pucku, Busku Zdroju, Zakopanem, Wilanowie i Żaganiu . W 2005 r. uczestniczył w Gocher Streicher Akademie „Stringtime NiederRhein” i pracował tam pod kierunkiem prof. C. Reinchardta. W latach 2011-2014 był studentem dyrygentury w klasie prof. A. Wita na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. W 2018 r. ukończył studia magisterskie na UMFC w klasie prof. R. Hoffmanna; z kolei w 2022 r. ukończył studia magisterskie w klasie dyrygentury prof. M.J. Błaszczyka w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. W czasie studiów współpracował w ramach warsztatów orkiestrowych z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej oraz Śląską Orkiestrą Kameralną. W ramach egzaminu dyplomowego dyrygował Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej. Jako asystent dyrygenta współpracował między innymi z Maestro J. Maksymiukiem, prof. M.J. Błaszczykiem, prof. A. Witem, K. Dębskim. Obecnie pełni funkcję asystenta dyrygenta w Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus im. J. Semkowa.

WIOLETTA CHODOWICZ
Jest absolwentką wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. A. Młynarskiej. Zadebiutowała w roku 2002 na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu jako Hrabina w Weselu Figara W.A. Mozarta, a kolejne jej kreacje na tej scenie to Donna Elvira w Don Giovannim W.A. Mozarta oraz Bogna w Legendzie Bałtyku F. Nowowiejskiego. W latach 2003-2008, jako solistka Opery Wrocławskiej, śpiewała na tej scenie główne partie operowe, m.in. Paminę w Czarodziejskim flecie oraz Fiordiligi w Cosi fan tutte W.A. Mozarta, Mimi w Cyganerii G. Pucciniego, tytułową Halkę w operze S. Moniuszki, Agathę w Wolnym strzelcu C.M. von Webera, tytułową Hagith w operze K. Szymanowskiego, Helmwige w Walkirii R. Wagnera. Od 2004 r. Związana jest również z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, gdzie dała się poznać jako Halka w Halce S. Moniuszki, Donna Anna w Don Giovannim oraz Hrabina w Weselu Figara W.A. Mozarta, Marie w Wozzecku A. Berga, tytułowa Katia Kabanova w operze L. Janačka, Marta w Pasażerce M. Weinberga oraz Balladyna w Goplanie W. Żeleńskiego. Na scenie Opery Podlaskiej zadebiutowała partią tytułową w operze Turandot. W 2021 r. dołączyła do zespołu solistów Opery i Filharmonii Podlaskiej ̶ Europejskiego Centrum Sztuki, gdzie wystąpiła jako Ligia w Quo vadis Nowowiejskiego i Mimi w Cyganerii Pucciniego. Występowała na scenach teatrów europejskich, w tym m.in.: Národní divadlo Praha (Tatiana w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego i tytułowa Rusałka A. Dvořáka), Národní divadlo moravskoslezské Ostrava (Katia Kabanova L. Janáčka), Welsh National Opera Cardiff (Marie w Wozzecku A. Berga), Glyndebourne Opera (Rusałka), gościła także na scenie Israeli Opera w Tel Awiwie (Cio-Cio-San w Madame Butterfly G. Pucciniego). W latach 2015-2018 była solistką Opery Krakowskiej, gdzie występowała jako tytułowa Butterfly, Hrabina w Weselu Figara, Micaela w Carmen i Elżbieta w Tannhäuserze. Wioletta Chodowicz jest też stałym gościem wielu prestiżowych festiwali muzycznych, takich jak: Young Euro Classic w Berlinie, Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, Musica Polonica Nova we Wrocławiu czy Cervantino Festival w Guanajuato (Meksyk). Koncertuje z Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, orkiestrami Filharmonii Poznańskiej i Filharmonii Krakowskiej. Śpiewała główne partie sopranowe w koncertowych wykonaniach Marii R. Statkowskiego, Giovanny d’Arco G. Verdiego, Zamku na Czorsztynie K. Kurpińskiego, Requiem G. Fauré, IX Symfonii i Missa solemnis L. Van Beethovena, Te Deum A. Brucknera, Requiem G. Verdiego, III Symfonii Pieśń o nocy K. Szymanowskiego, III Symfonii Pieśni żałosnych M. Góreckiego, Das klagende Lied oraz II i VIII Symfonii G. Mahlera, Vier letzte Lieder R. Straussa, a także w dziełach K. Pendereckiego: Polskie Requiem, Te Deum, Strofy oraz Pieśni zadumy i nostalgii. Współpracowała z wybitnymi dyrygentami, takimi jak: J. Kaspszyk, M. Minkowski, V. Gergiev, S. Skrowaczewski, T. Hanus, J. Hrůša, J. Fiore, G. Chmura, Ł. Borowicz, F. Haider, L. Koenigs, A. Wit, M. Pijarowski, K. Penderecki, O. Rudner. Artystka ma w dorobku nagrania płytowe: Giovanna d’Arco G. Verdiego (CD, Polskie Nagrania/Filharmonia Poznańska, 2012), Maria R. Statkowskiego (CD, Warner Music Poland, 2010), Quo vadis F. Nowowiejskiego (CD, CPO, 2017), Hagith K. Szymanowskiego (DVD, DUX, 2008), Manru I.J. Paderewskiego (DVD, DUX, 2010) i Hagith K. Szymanowskiego (CD, Polskie Radio 2018). Jest laureatką Wrocławskiej Nagrody Muzycznej w kategorii „Osobowość twórcza” (2006) oraz Paszportu Polityki za kreację w operze Katia Kabanova (2010).

ANNA WOLFINGER
Solistka Opery i Filharmonii Podlaskiej. Urodziła się w Krakowie. Swoją edukację muzyczną rozpoczęła w wieku 7 lat jako skrzypaczka. W międzyczasie zrodziła się jej wielka pasja do śpiewu. Ukończyła Państwowe Liceum Muzyczne im. F. Chopina w Krakowie, w klasie skrzypiec, a następnie uzyskała dyplom na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie prof. I. Jasińskiej-Buszewicz. Kształciła się również w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu, w ramach stypendialnego programu „Erasmus”, w klasie prof. I. Kremling-Domanski. Swoje umiejętności doskonaliła na mistrzowskich kursach wokalnych, prowadzonych m.in. przez: M. Rzepkę, D. Grabowskiego, A. Sims, I. Kłosińską, R. Karczykowskiego, T. Żylis-Garę, E. Wilke, H. Łazarską, A. Burskiego. Jest laureatką wielu prestiżowych nagród: Grand Prix w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. J. Kiepury w Krynicy-Zdroju, II nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Mławie, II nagrody w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. I. Godina we Vrablach, oraz III nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Sztuki Wokalnej Złote Głosy w Warszawie. W 2012 r. zadebiutowała partią Hanny w Strasznym dworze S. Moniuszki na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej. W tym samym roku została solistką tej opery, w której od tej pory wystąpiła m.in. w następujących spektaklach: G. Puccini La Boheme (Musetta), F. Lehár Wesoła wdówka (Walentyna), J. Strauss Baron cygański (Arsena), J. Strauss Zemsta Nietoperza (Adela), G. Bizet Carmen (Frasquita, Micaela), W.A. Mozart Czarodziejski flet (Papagena), G. Verdi La Traviata (Annina), A. Lloyd Webber Upiór w operze (Carlotta), G. Ph. Telemann Pimpinone (Vespetta), J. Bock Skrzypek na dachu (Hudel), Ch. Williams Korczak (Basia). W marcu 2016 r. zadebiutowała na scenie Opery Krakowskiej, wykonując partię Fiorilli w operze Turek we Włoszech G. Rossiniego, a od grudnia 2016 r. na deskach Opery Krakowskiej można ją również zobaczyć w roli Noriny w spektaklu Don Pasquale G. Donizettiego. W 2019 r. nawiązała współpracę z Teatrem Wielkim im. S. Moniuszki w Poznaniu – G. Rossini: Cyrulik sewilski – Rozyna, oraz z Warszawską Operą Kameralną – S. Moniuszko: Halka (Wileńska) – Zofia, J.Ph. Rameau: Castor et Pollux – Cleone/Une Suivante d’Hebe/ Une Ombre heureuse. W 2022 r. zadebiutowała na scenie Polskiej Opery Królewskiej, wykonując partię Governess w operze The turn of the screw B. Brittena. W sierpniu 2023 z wielkim sukcesem zadebiutowała w roli Violetty Valéry (La Traviata G. Verdiego) na deskach sceny Opery Krakowskiej. Artystka z wielką chęcią wykonuje również repertuar oratoryjno-kantatowy oraz muzykę barokową. Brała udział w wielu festiwalach muzycznych, m. in. Festiwal Oper Barokowych Dramma per Musica w Warszawie, Festiwal Sztuk Dawnych w Białymstoku, Festiwal Wschód Kultury – Inny Wymiar w Białymstoku, Festiwal Cracovia Sacra w Krakowie, Festiwal Jubilaei Cantus w Nowym Sączu, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej Muzyka i Sacrum w Chrzanowie-Kościelcu, Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans we Wrocławiu, Festiwal Belcanto w Nałęczowie. Występowała również w Krakowskiej Operze Kameralnej (w spektaklach: G.B. Pergolesi La Serva Padrona oraz Livietta e Tracollo, W.A. Mozart Die Schuldigkeit des ersten Gebots). Uczestniczyła w prawykonaniu oratorium Oto wierny sługa mój H. Kowalskiego i P. Pałki.

TOMASZ RAK
Solista Opery i Filharmonii Podlaskiej. Współpracuje z najważniejszymi scenami operowymi w Polsce, m.in. z Teatrem Wielkim  ̶  Operą Narodową w Warszawie, gdzie występował w Umarłym Mieście E.W. Korngolda (Frank/Pierrot), Madame Butterfly G. Pucciniego (Sharpless), Królu Rogerze K. Szymanowskiego (Edrisi) oraz Halce S. Moniuszki (debiut w roli Janusza) w reżyserii M. Trelińskiego. Jest wieloletnim solistą Opery Bałtyckiej w Gdańsku, a na scenie tego teatru występował w licznych spektaklach reżyserowanych przez M. Weissa (Grzesińskiego), takich jak: Carmen G. Bizeta (Escamillo), Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego (Oniegin), Madame Curie E. Sikory (Langevin), Otello G. Verdiego (Jago), Cosi fan tutte W.A. Mozarta (Guglielmo). Na scenie gdańskiej opery wystąpił również w Graczach D. Szostakowicza w reż. A. Chyry oraz w Ubu Rex K. Pendereckiego w reż. J. Wiśniewskiego. Udany debiut w Operze Wrocławskiej w tytułowej roli w Eugeniuszu Onieginie przyniósł angaże do kolejnych produkcji. Tomasz Rak wystąpił m.in. w Poławiaczach pereł G. Bizeta (Zurga), Cyruliku Sewilskim G. Rossiniego (Figaro), Kopciuszku G. Rossiniego (Dandini), a także jako Escamillo w widowisku operowym Carmen zrealizowanym na Stadionie Śląskim we Wrocławiu dla 25-tysięcznej widowni. Artysta współpracuje również z Teatrem Wielkim w Łodzi, gdzie występował jako Figaro w Cyruliku Sewilskim G. Rossiniego, Eisenstein w Zemście Nietoperza J. Straussa oraz Maksimilian w Kandydzie L. Bernsteina. W Operze i Filharmonii Podlaskiej wystąpił dotąd w Cyganerii G. Pucciniego (Marcello), Zemście Nietoperza J. Straussa (Eisenstein), Wesołej wdówce F. Lehára (Daniło) oraz Dyptyku Wielkanocnym (Via Crucis P. Łukaszewskiego i Cavalleria rusticana P. Mascagniego w roli Alfio).

Data wydarzenia 27 X 2023
Cena biletów 25-55 ZŁ
Miejsce wydarzenia Sala Koncertowa ZSM
Podleśna 2

Artyści

Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Piotr Artur Wolanin – dyrygent
Wioletta Chodowicz – sopran
Anna Wolfinger – sopran
Tomasz Rak – baryton

Program

W.A. Mozart – Uwertura do opery Uprowadzenie z Seraju KV 384
W.A. Mozart – Recytatyw i aria Hrabiny Dove sono i bei momenti z III aktu opery Wesele Figara
W.A. Mozart – Aria Hrabiego Hai già vinta la causa! z III aktu opery Wesele Figara
W.A. Mozart – Aria Fiordiligi Temerari! Sortite! – Come scoglio! z I aktu opery Cosi fan tutte
G. Rossini – Uwertura do opery Jedwabna drabinka
G. Rossini – Aria Rozyny Una voce poco fa z I aktu opery Cyrulik sewilski
G. Rossini – Aria Figara Largo al factotum z I aktu opery Cyrulik sewilski
L. van Beethoven – I Symfonia C-dur op. 21

Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania i ochrony danych osobowych oraz plików cookies znajdują się w naszej Polityce prywatności.