Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku imienia Stanisława Moniuszki

  • pl
Koncert

Romantyczne przedwiośnie

Romantyczne przedwiośnie

15 marca zapraszamy Państwa na niezwykły koncert, podczas którego wystąpi pianista Andrzej Wierciński oraz orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Przemysława Fiugajskiego.

Usłyszą Państwo II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina oraz IX Symfonię C-dur D. 944 Wielką Franza Schuberta.

Koncerty fortepianowe Chopina są stałym elementem repertuaru pianistów na całym świecie. Swoją popularność zawdzięczają bogactwu melodyki, oryginalnej harmonice, jak również atmosferze poetyczności i głębokiej uczuciowości.

„…Bogatszy w rysy osobiste jest Koncert f-moll z gwałtownymi zmianami ostrości i miękkości, z upajającym Larghetto – jednym z najżarliwszych w literaturze muzycznej wzruszeń miłosnych” – pisał wybitny muzykolog, Arnold Schering. Sam Chopin przyznał, że część II Koncertu została napisana dla ideału, „…który mi się śni, na którego pamiątkę stanęło adagio od mojego koncertu”. (Mowa tu o Konstancji Gładkowskiej, pierwszej miłości Chopina.)

IX Symfonia C-dur D. 944 Wielka Franza Schuberta powstała w 1828 r. w bardzo krótkim czasie i uważana jest dzisiaj za jedno z najwybitniejszych osiągnięć romantycznej symfoniki. Utwór ten niestety nie został wykonany za życia kompozytora – Towarzystwo Przyjaciół Muzyki uznało Symfonię za zbyt „trudną i napuszoną”. Odkryta przez Roberta Schumanna, wykonana została po raz pierwszy w 1839 r. w lipskim Gewandhaus pod dyrekcją Felixa Mendelssohna. „…ten Wiedeń ze swoją wieżą Stefana… opasany niezliczonymi wstęgami Dunaju, rozciągający się na kwietnej równinie, która z wolna postępuje ku coraz wyższym górom, ten Wiedeń ze wszystkimi swymi wspomnieniami po największych niemieckich mistrzach – musiał się stać żyzną glebą dla wyobraźni muzyka. (…) i znowu pojmuję, że właśnie w tym otoczeniu mogły się rodzić takie dzieła…” – pisał entuzjastycznie Schumann o swoim odkryciu.

Zapraszamy Państwa serdecznie na wieczór pełen artystycznych wzruszeń.


PRZEMYSŁAW FIUGAJSKI
Dyrygent, dyrektor artystyczny Filharmonii Gorzowskiej. Studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie dyrygenturę w klasie prof. T. Bugaja oraz klawesyn w klasie prof. E. Stefańskiej. Dysponuje rozległym repertuarem symfonicznym i operowym ze szczególnym uwzględnieniem muzyki XVIII oraz XX i XXI wieku. Występował z większością polskich orkiestr. Poprowadził wiele prawykonań, występując na międzynarodowych festiwalach: Write & Play, Aksamitna Kurtyna, Międzynarodowe Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Audio Art, Warszawska Jesień, Muzyka na szczytach, Andrzej Nikodemowicz – czas i dźwięk. W listopadzie 2007 r. nagrał dla Polskiego Wydawnictwa Audiowizualnego Ładnienie P. Mykietyna (z J. Artyszem jako solistą; płyta zawierająca to nagranie zdobyła dwie nagrody „Fryderyk” 2009). Jego płyta z muzyką symfoniczną W.Z. Zycha nagrana z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku dla wytwórni Dux, zdobyła w 2010 r. wyróżnienie Supersonic przyznawane przez wychodzące w Luksemburgu pismo „Pizzicato”. Także dla wytwórni Dux nagrał ze Śląską Orkiestrą Kameralną oraz Orkiestrą i Chórem Filharmonii Śląskiej w Katowicach utwory na płyty monograficzne kompozytorów: M. Dobrzyńskiego (2012) i A. Stulgińskiej (2013).
Od 2003 do 2017 r. pracował jako etatowy dyrygent w Warszawskiej Operze Kameralnej, gdzie uczestniczył w realizacjach kilkunastu oper, odnosząc wiele sukcesów i współpracując z plejadą wybitnych polskich wokalistów. Prowadził przedstawienia w Polskiej Operze Bałtyckiej w Gdańsku, Operze Wrocławskiej, Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie oraz Operze na Zamku w Szczecinie. W latach 2016-2018 był członkiem rady artystycznej Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. W sezonie 2017/18 kierował działającą w ramach Filharmonii Lubelskiej orkiestrą barokową Konfraternia Caper Lublinensis, osiągając z nią w krótkim czasie wysoki poziom artystyczny i prezentując lubelskim melomanom arcydzieła baroku i klasycyzmu. W latach 2018-2022 pełnił funkcję kierownika muzycznego Teatru Muzycznego w Lublinie, w którym przygotował m. in. znakomicie przyjęte przez publiczność i krytykę premiery rewii Czy można w taką noc… zakochać się?, operetki Kraina uśmiechu F. Lehára oraz musicalu Hallo Szpicbródka wg filmowego scenariusza L. Starskiego.

ANDRZEJ WIERCIŃSKI
Rozwijał swoje umiejętności pod opieką profesor Anny Jastrzębskiej-Quinn w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Zenona Brzewskiego w Warszawie (2010-2014) oraz ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu profesora Wojciecha Świtały (2014-2019). W 2020 roku otrzymał dyplom ukończenia podyplomowego kursu pianistycznego na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu pod okiem profesora Pavla Gililova. Od września 2023 roku Andrzej udoskonal swój warsztat muzyczny w ramach programu Artist Diploma w Royal College of Music w Londynie, dzięki stypendium, u Profesor Normy Fisher. Jako półfinalista XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie Andrzej zasłynął jako artysta dojrzały, który posiada znakomity warsztat techniczny pozwalający kreować dźwięk bardzo swobodnie. W październiku 2019 roku zdobył III Nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Hong Kongu. W 2022 roku Andrzej zdobył III Nagrodę na Amerykańskim Międzynarodowym Konkursie  Pianistycznym im. Ignacego Jana Paderewskiego w Los Angeles wyróżniając się mocno swoją osobowością oraz Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie  Muzycznym “Red Maple Music Competition” w Toronto.

Jego wysiłki zaowocowały również wieloma imponującymi nagrodami na innych prestiżowych krajowych i międzynarodowych konkursach pianistycznych: na  Międzynarodowym Konkursie „Halina Czerny-Stefańska in memoriam” w Poznaniu (III nagroda, 2014), na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim „Golden Ring” w Słowenii (I nagroda, 2014), na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Budapeszcie (I nagroda, 2014), na Międzynarodowym Konkursie w
Tbilisi (V nagroda oraz nagroda za najlepsze wykonanie sonaty klasycznej L. van Beethovena Es-dur nr. 4, 2017), na Międzynarodowym Konkursie w Neapolu “Masters Neapolitan Piano Competition” (1 nagroda oraz wiele innych znaczących nagród, takich jak kontrakt z wytwórnią z Chinach, koncerty po Danii, Chinach i Włoszech czy możliwość współpracy z Symfoniczną Orkiestrą Rzymską, 2018), na Pierwszym Międzynarodowym Konkursie Muzycznym we Wiedniu (Złoty Medal, 2019), na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Saint-Priest we Francji (1 nagroda oraz szereg nagród pozaregulaminowych – w tym kontrakt płytowy z wytwórnią KNS classical oraz tournee koncertowe po krajach europejskich, 2019), na Berlińskim Międzynarodowym Konkursie Muzycznym (srebrny medal, 2019) i na Paryskim Międzynarodowym Konkursie Muzycznym (zwycięzca nagrody honorowej oraz wielu innych nagród, 2019).

Swoje umiejętności doskonalił biorąc udział w międzynarodowych kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych pedagogów, takich jak: Michel Beroff, Dmitri Alexeev, Carlo Palese, Akiko Ebi, Lee Kum Sing, Anna Malikova, Katarzyna Popowa-Zydroń, Andrzej Jasiński, Dang Thai Son, Tomas Ungar, czy Janusz Olejniczak. Uczestniczył w miesięcznym kursie pianistycznym Morningside Music Bridge w Calgary, gdzie otrzymał między innymi lekcje mistrzowskie od Andre Laplante i Krzysztofa Jabłońskiego. Otrzymał również bardzo cenne wskazówki muzyczne od Danila Trifonova podczas kursów mistrzowskich w Katowicach. Andrzej Wierciński jest laureatem kilku stypendiów specjalnych – w tym Stypendium Artystycznego Fundacji YAMAHA, Stypendium Krystiana Zimermana oraz Stypendium Artystycznego Fundacji Sinfonia Varsovia im. F. Wybrańczyka.

W ostatnich latach Andrzej występował z recitalami w większości krajów europejskich, Kanadzie, Indonezji i Japonii. Współpracował z firmą KAWAI oraz Japan Arts, która wielokrotnie
zaprosiła artystę do Azji na tournee. Znaczącym wydarzeniem w jego karierze było wykonanie III Koncertu Fortepianowego Ludwiga van Beethovena pod batutą Maestro Macieja Tworka w
Filharmonii Narodowej podczas 24 edycji Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena z zaproszenia Pani Elżbiety Pendereckiej. Ponadto artysta współpracował z maestro Alexandrem
Liebreichem, Jackiem Kasprzykiem, Mirosławem Błaszczykiem oraz Markiem Mosiem. W 2015 roku podczas wizyty Prezydenta Polski Bronisława Komorowskiego z Księżną Japonii Masako
Owadą w Tokyo zagrał recital chopinowski w Sali Balowej Hotelu, gdzie rezydowała polska osobistość.

W 2015 roku wydał swoją pierwszą płytę z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina w Polsce (grając solowe utwory fortepianowe Scarlattiego, Schumanna i Chopina).

Data wydarzenia 15 III 2024
Cena biletów 25 - 55 ZŁ
Miejsce wydarzenia Sala Koncertowa ZSM
Podleśna 2

Artyści

Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Przemysław Fiugajski – dyrygent
Andrzej Wierciński – fortepian

Program

Program:
F. Chopin – II Koncert fortepianowy f-moll op. 21
F. Schubert – IX Symfonia C-dur D. 944 Wielka

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Kontynuując użytkowanie strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej, których możesz dokonać w każdym momencie oznacza, że wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania i ochrony danych osobowych oraz plików cookies znajdują się w naszej Polityce prywatności.