Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku imienia Stanisława Moniuszki

  • pl
Koncert

Muzyczne uniesienia

Mistrzowskie nuty

Szanowni Państwo, ze względu na zapowiadane w dniach 27.06.2020 i 28.06.2020 trudne warunki pogodowe, podjęliśmy decyzję o przeniesieniu koncertów „Muzyczne uniesienia!” w dn. 27.06.2020 i 28.06.2020 na Dużą Scenę Opery.

W amfiteatrze operowym, na letniej scenie otoczonej zielonymi tarasami, w ostatni weekend czerwca zabrzmi muzyka Vivaldiego, Mozarta, Purcella, Bacha, Griega – stworzona w harmonii z naturą, pełna pulsujących emocji i temperamentu, zarazem wirtuozerska i inspirująca. Orkiestrę smyczkową OiFP poprowadzi Maestro Mirosław Jacek Błaszczyk, solo na skrzypcach zagra Stanisław Kuk, koncertmistrz OiFP.

Aria na strunie G pochodząca z suity orkiestrowej D-dur nr 3 (BWV 1068) J. S. Bacha należy do najczęściej wykonywanych i najbardziej popularnych dzieł mistrza. Nazwę zawdzięcza niemieckiemu skrzypkowi Augustowi Wilhelmj, który zaaranżował ją tak, by możliwe było jej wykonanie na dwa instrumenty: skrzypce i fortepian (suita została napisana na całą orkiestrę). Wykonując utwór, Wilhelmj grał tylko na jednej strunie swoich skrzypiec – strunie G.
Aria była wielokrotnie aranżowana na rozmaite kombinacje instrumentów i wykorzystywana w kulturze popularnej, m.in. w ścieżce dźwiękowej thrillera „Adwokat diabła”, dramacie sensacyjnym „Zakładnik”, horrorze „Halloween”, filmie animowanym „Żółta łódź podwodna”, piosence „A Whiter Shade of Pale” brytyjskiego zespołu rockowego Procol Harum.

Henry Purcell nazywany bywa brytyjskim Mozartem, ze względu na jego wpływ na powstanie angielskiej opery narodowej. Również był genialnym dzieckiem i zmarł młodo (w wieku 36 lat, w rezultacie przeziębienia). Sposób traktowania przez niego materiału muzycznego był zupełnie nowatorski. Wprowadził on brytyjski świat muzyczny do epoki dojrzałego baroku bez pośrednictwa Włochów czy Francuzów. Jego muzyka, także Suita z opery „Abdelazer” Z.570, wpłynęła na kompozycje G. F. Händla.

Dziś cykl czterech koncertów skrzypcowych Le Quattro Stagioni A. Vivaldiego należy do najbardziej popularnych obecnie dzieł muzyki poważnej, aż trudno uwierzyć że ta barokowa perełka pozostawała w zapomnieniu aż do lat 30. XX w. Dopiero wspaniały rozkwit wykonawstwa muzyki dawnej odkrył przed nami walory tej muzyki. Vivaldi jest jednym z najświetniejszych malarzy natury, znakomitym weneckim kolorystą. W „Porach roku” partia solisty zawiera szczególnie wiele fantastycznych pomysłów dźwiękowych, odmalowujących śpiew ptaków, gwałtowny atak burzy, zacinający lodowaty deszcz. Partia orkiestry przynosi z kolei słynne główne „tematy” koncertów (powracające wielokrotnie) – lapidarne, chwytliwe, energiczne, narzucające się witalną rytmiką i prostym rysunkiem melodyki. Pierwsza część Lata przywołuje słoneczny żar aż do chwili, kiedy rozbrzmiewa odgłosy kukułki, który zatapia się w słodkiej pieśń ptaków. Finałowe Presto przywołuje odgłosy gwałtownej, letniej burzy.

Serenada na orkiestrę smyczkową G-dur nr 13 KV 525W. A. Mozarta, znana jako „Eine kleine Nachtmusik” jest jedną z najbardziej znanych kompozycji mistrza, napisaną na kwartet smyczkowy, choć w praktyce dzieło wykonywane jest najczęściej przez orkiestrę smyczkową. Napisana została w 1787 roku w Wiedniu, w tym samym czasie, kiedy kompozytor pracował nad operą „Don Giovanni”.
Ma pogodny, uroczy charakter, mimo kłopotów i cierpień, jakie były udziałem Mozarta w ostatnich latach życia.

Suita „Z czasów Holberga” op.40 to utwór Edwarda Griega skomponowane specjalnie na uroczyście obchodzoną w całej Skandynawii 200. rocznicę urodzin Ludviga Holberga, największego komediopisarza Północy, Norwega z pochodzenia. Grieg postanowił utrzymać dzieło w stylu muzycznym epoki, w jakiej żył Holberg. Nawiązując do twórczości Händla i Bacha, napisał utwór w formie stylizowanej suity barokowej z elementami rokoka. Swoją kompozycję nazywał „perukową”, aczkolwiek dzieło wykorzystywało jedynie dawne formy muzyczne, nawiązując wyraźnie do współczesnego nurtu neoromantyzmu w muzyce.

Uprzejmie informujemy, że w czasie przebywania na terenie OiFP podczas wydarzeń artystycznych, każda osoba jest zobowiązana do:

a) Zakrywania ust i nosa środkami ochrony osobistej (maseczka, przyłbica) po wejściu na teren OiFP – zapewnionymi przez Widza we własnym zakresie. OiFP zastrzega sobie prawo do odmowy Widzowi wstępu i uczestnictwa w wydarzeniu w przypadku niestosowania przez niego środków ochrony osobistej – w takim przypadku nie przysługuje Widzowi zwrot należności za zakupiony bilet
b) Używania płynu odkażającego dłonie, dostępnego przy wejściu na teren OiFP
c) Zachowania odległości 2 metrów od siebie podczas przepływu Widzów na widownię, który będzie kontrolowany przez obsługę widowni
d) Zachowywania odległości 1,5 metra od siebie na widowni i zajęcia miejsca wskazanego przez obsługę widowni. Miejsca siedzące będą organizowane naprzemiennie, z zachowaniem wolnych miejsc między Widzami. Wyjątkowo dopuszczalne jest zajęcie wolnego miejsca bezpośrednio przy Widzu, który uczestniczy w pokazie z dzieckiem do ukończenia 13 roku życia, z zastrzeżeniem, że w takiej sytuacji miejsca obok siebie zostaną wskazane tylko przez obsługę widowni
e) Zajmowania miejsc zgodnie ze strefą wskazaną na bilecie (w przypadku Amfiteatru: BALKON, PARTER LEWY, PARTER PRAWY, PARTER ŚRODKOWY) lub zgodnie z miejscem wskazanym na bilecie w przypadku organizacji wydarzenia na Dużej Scenie OiFP
f) Przestrzegania Regulaminu uczestnictwa Widzów w wydarzeniach artystycznych organizowanych w OiFP w trakcie epidemii wirusa SARS-CoV-2 w związku z zapobieganiem rozprzestrzenianiu się koronawirusa SARS-CoV-2

Przed wejściem do OiFP na Wydarzenie, każdy Widz jest zobowiązany do złożenia pracownikowi obsługi widowni obowiązkowego pisemnego oświadczenia o stanie zdrowia (Oświadczenie COVID), że według swojej najlepszej wiedzy, nie jest osobą zakażoną oraz nie przebywa na kwarantannie lub pod nadzorem epidemiologicznym, zgodnie ze wzorem opublikowanym na stronie OiFP.
Rekomendowane jest wskazanie w oświadczeniu danych kontaktowych, tak by ułatwić służbom sanitarnym dochodzenie epidemiologiczne na wypadek wykrycia, że osoba zakażona brała udział w danym wydarzeniu. Informacje o przetwarzaniu danych osobowych, podstawie ich zbierania, okresie przetrzymywania, a także Państwa uprawnieniach z tego tytułu znajdują się na Oświadczeniu COVID.

Wzór Oświadczenia COVID.

Data wydarzenia 27, 28 VI 2020
Czas trwania 80 min
Cena biletów 20–25 zł
Miejsce wydarzenia Amfiteatr
Odeska 1

Artyści

Orkiestra smyczkowa OiFP
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
Stanisław Kuk – skrzypce

Program

J. S. Bach – Aria na strunie G
H. Purcell – Suita z opery „Abdelazer” Z.570
A. Vivaldi – Cztery pory roku, Lato

W.A. Mozart – „Eine kleine Nachtmusik”
E. Grieg – Suita „Z czasów Holberga”

Powiązane wydarzenia

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Kontynuując użytkowanie strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej, których możesz dokonać w każdym momencie oznacza, że wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania i ochrony danych osobowych oraz plików cookies znajdują się w naszej Polityce prywatności.