Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku imienia Stanisława Moniuszki

  • pl

Inauguracja 69. Sezonu Artystycznego 2023/2024

Inauguracja 69. Sezonu Artystycznego 2023/2024

Już 6 października Opera i Filharmonia Podlaska rozpocznie nowy, 69. Sezon Artystyczny 2023/2024.

Trio Fortepianowe Lontano z gościnnym udziałem altowiolisty Adriana Stanciu i Orkiestra OiFP pod dyrekcją Maestro Mirosława Jacka Błaszczyka w pierwszej części koncertu wykona III Symfonię Symfonię Koncertującą Aleksandra Tansmana. To skomponowane na zamówienie królowej Elżbiety Belgijskiej klasycyzujące dzieło, muzycznie nawiązuje do tradycji, między innymi, polskiego folkloru, jazzu i bluesa.

Drugą część koncertu wypełnią dźwięki Symfonii fantastycznej c-moll op. 14 Hectora Berlioza. Utwór ten jest manifestacją założeń artystycznych kompozytora i jednocześnie pierwszą wyraźnie autobiograficzną symfonią. Nieszczęśliwa, nieodwzajemniona miłość do aktorki – Harriet Smithson stała się inspiracją do powstania dzieła, które jednocześnie zostało opatrzone komentarzem literackim jasno wskazującym na kierunek jego interpretacji.

Serdecznie zapraszamy Państwa na ten wyjątkowy koncert!

MIROSŁAW JACEK BŁASZCZYK
Ukończył z odznaczeniem studia w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie kształcił się w klasie dyrygentury K. Stryi. W 1993 r. dzięki stypendium American Society for Polish Music pogłębiał umiejętności dyrygenckie w Los Angeles. W okresie 1984-1986 dyrygował zespołem złożonym z muzyków katowickiej Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji podczas festiwali: Warszawska Jesień i Śląskie Dni Muzyki Współczesnej. W 1986 r. został dyrektorem artystycznym Państwowej Orkiestry Symfonicznej w Zabrzu, a w 1990 r. dyrektorem naczelnym i artystycznym Państwowej Filharmonii w Białymstoku, z którą odbył tournée po USA (1995 r. m.in. nowojorska Carnegie Hall). Przez dwa sezony był dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Poznańskiej (1996 r.). W latach 1998-2013 dyrektor artystyczny, od roku 2013 dyrektor Filharmonii Śląskiej im. H.M. Góreckiego w Katowicach. Od 1999 r. wielokrotnie dyrektor artystyczny i juror Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach. Od 2017 r. szef artystyczny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. W latach 1999-2002 był głównym dyrygentem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Porto (Portugalia), a w 2003 r. jurorem i dyrygentem na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Maroku. Dwa lata później powołany został na stanowisko dyrektora artystycznego II Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego w Toruniu, w III i IV toruńskim konkursie (2013 r., 2016 r.) był także jurorem. W 2011 r. objął stanowisko przewodniczącego jury VIII Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Był przewodniczącym jury VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów w Białymstoku (2016 r.). Koncertuje na wszystkich estradach w kraju (z Filharmonią Narodową na czele) i za granicą (m.in. Albania, Austria, Białoruś, Chiny, Czechy, Francja, Hiszpania, Irlandia, Japonia, Kanada, Korea Południowa, Litwa, Łotwa, Maroko, Meksyk, Niemcy, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Tunezja, Ukraina i USA). Z zespołami Filharmonii Śląskiej nagrał kilkadziesiąt płyt. Górecki. Mikołaj/Henryk Mikołaj (DUX 0924) nominowana była do nagrody „Fryderyk” 2013. Ma na swoim koncie wiele prawykonań. Filharmonicy Śląscy pod jego batutą byli pierwszymi w Polsce wykonawcami IV Symfonii Tansman. Epizody H.M. Góreckiego, zamykając cykl światowych prawykonań tego utworu (2014/2015 Londyn – Los Angeles – Amsterdam – Łódź/Katowice). Jako drugie na świecie w 2016 r. wykonanie to wydano na CD. W 2017 r. ukazała się płyta z II Symfonią Kopernikowską H.M. Góreckiego pod jego batutą. Płyta Paweł Łukaszewski: III I VI Symfonia, nagrana z udziałem Anny Mikołajczyk-Niewiedział oraz Orkiestry i Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka, otrzymała nagrodę „Fryderyk” 2022 w kategorii Album Roku Muzyka Symfoniczna. Za promowanie muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej, oraz za osiągnięcia filharmoników śląskich pod jego batutą, Mirosław Jacek Błaszczyk otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Katowice w dziedzinie kultury. Podobną uhonorowany został także przez prezydenta Rybnika. Jest kierownikiem Katedry Dyrygentury Symfoniczno-Operowej w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. 7 sierpnia 2012 r. prezydent RP B. Komorowski nadał artyście tytuł profesora sztuk muzycznych. Od 2017 r. pełni funkcję kierownika artystycznego i pierwszego dyrygenta Opery i Filharmonii Podlaskiej. Mirosław Jacek Błaszczyk został odznaczony Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. W 2022 r. otrzymał nagrodę „Śląski Szmaragd” przyznawaną przez Diecezję Katowicką Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego RP za szczególne osiągnięcia w dziedzinie ekumenizmu, tolerancji, pojednania między narodami, zaangażowanie w służbie bliźniego oraz wkład we współczesne procesy integracyjne Europy.

TRIO FORTEPIANOWE LONTANO
Powstało w 2009 r. Pomysłodawcami założenia zespołu są muzycy pochodzący z południa Polski, ale rodzinnie i zawodowo związani z Białymstokiem: Anna Kamińska (fortepian), Paweł Polak (skrzypce) oraz Grzegorz Vytlacil (wiolonczela). Nazwa zespołu nawiązuje także do poszukiwań repertuarowych utworów mniej znanych i rzadziej wykonywanych. Trio fortepianowe Lontano posiada w repertuarze utwory kompozytorów różnych epok i krajów, jednak szczególnym zainteresowaniem muzycy darzą literaturę polskich kompozytorów. W 2017 r. nagrali pierwszy album, zawierający Rapsodię d-moll op. 33 L. Różyckiego oraz Trio fortepianowe f-moll op. 10 G. Fitelberga. W 2020 r. zrealizowali nagranie audio-video z muzyką A. Piazzolli i J. Turiny dla Opery i Filharmonii Podlaskiej, a w roku 2021 ukazało się ich nagranie tria i kwartetu fortepianowego W. Żeleńskiego w wytwórni DUX. Za ostatnią płytę zespół otrzymał nominację do nagrody ICMA 2022.

ANNA MARIA KAMIŃSKA
Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w Podstawowej Szkole Muzycznej im. F. Chopina w Będzinie. Ukończyła z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną I i II Stopnia w Bytomiu w klasie prof. M. Serafin. Akademię Muzyczną Fryderyka Chopina w Warszawie Filia w Białymstoku oraz studia podyplomowe na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym kierunek ̶ fortepian, ukończyła z wyróżnieniem. Uczestniczka licznych seminariów pianistycznych pod kierunkiem m.in.: M. Catanii, A. Jasińskiego, W. Mierżanova, A. Tatarskiego, J. Bonowetrza, Duo Pepicelli. Brała udział w konkursach fortepianowych (m.in.: I.J. Paderewskiego w Wodzisławiu Śląskim — wyróżnienie czy Jenesse Musicales i Enescu w Bukareszcie). Ma za sobą zarówno występy solowe, jak i z towarzyszeniem zespołów kameralnych. W 2023 roku obroniła z wyróżnieniem tytuł doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie — kameralistyka na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Pracuje jako pedagog i akompaniator w Zespole Szkół Muzycznych w Białymstoku oraz na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie ̶ Filia w Białymstoku.

PAWEŁ POLAK
Pochodzi z Bielska-Białej. Ukończył Akademię Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. J. Skramlika. Studiował także w Hochschule für Musik und Theater „Felix Mendelssohn Bartholdy” w Lipsku, w klasie prof. R. Baldiniego. Podczas edukacji muzycznej wielokrotnie brał udział w różnych kursach muzycznych pod kierunkiem takich profesorów jak M. Keser, A. Grudzień, R. Szreder, B. Bryła, Ch. Wyneken, S. Yaroshevich. W 2003 r. uczestniczył w Idyllwild Arts Academy Summer Program w USA. Do swoich osiągnięć zalicza koncerty kameralne z kwartetem Libero w towarzystwie K. Kennera m.in. w Kijowie na festiwalu Chamber Music Session (2012). Współpracował jako członek orkiestry m.in. z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Kameralną Aukso, Śląską Orkiestrą Kameralną, Filharmonią Śląską, Bielską Orkiestrą Kameralną, Radomską Orkiestrą Kameralną, Radiową Filharmonią New Art, Suwalską Orkiestrą Kameralną, Filharmonią Kameralną w Łomży, {oh!}Orkiestrą Historyczną. Od 2006 r. pracuje w orkiestrze symfonicznej Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, obecnie na stanowisku kierownika grupy II skrzypiec tego zespołu. W ramach zainteresowań muzyką dawną w jej historycznym brzmieniu od 2007 r. jest koncertmistrzem zespołu muzyki dawnej Diletto, z którym prowadzi ożywioną działalność koncertową oraz nagrał dwie płyty (DUX). Z zespołem New Art Chamber Soloists nagrał płytę z Kwintetem Fortepianowym T. Majerskiego (Toccata Classics). Współtworzy trio fortepianowe Lontano, z którym poza działalnością koncertową nagrał dwie płyty (z muzyką G. Fitelberga i L. Różyckiego wydaną przez Operę i Filharmonię Podlaską oraz W. Żeleńskiego dla wytwórni DUX), a także zrealizował nagranie audio-video z muzyką A. Piazzolli i J. Turiny dla Opery i Filharmonii Podlaskiej. Jest również członkiem kwartetu smyczkowego Libero zarówno jako skrzypek, jak i altowiolista.

GRZEGORZ VYTLACIL
Absolwent POSM I i II stopnia im. St. Moniuszki w Bielsku-Białej w klasie H. Firlej oraz Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie Filia w Białymstoku w klasie wiolonczeli prof. A. Zielińskiego. Kilkakrotnie uczestniczył w Międzynarodowych Kursach Muzycznych w Łańcucie oraz w Zamościu w klasie prof. T. Strahla. Brał udział również w kursie muzycznym zorganizowanym w Chorzowie pod kierunkiem prof. A. Orkisza oraz w Ogólnopolskich Seminariach Dla Wiolonczelistów i Kameralistów w Białymstoku pod kierunkiem Duo Pepicelli, prof. T. Tomaszewskiego, prof. C. Ilea. Wystąpił jako solista z orkiestrą symfoniczną Opery i Filharmonii Podlaskiej w ramach corocznego cyklu koncertu dyplomantów w 2006 r. Gra również w duecie z pianistką K. Komenderą, z którą zagrał szereg koncertów w Bielsku-Białej, Białymstoku i Rzeszowie. Od 2014 r. gra w Kwartecie Dworskim. W 2011 r. wystąpił w ramach cyklu „Muzyka w Starym Kościele” razem z wybitną klawesynistką prof. L. Stawarz oraz kwartetem wokalnym. Wraz z prof. L. Stawarz odbył w 2012 r. cykl koncertów muzyki dawnej w Bielsku-Białej oraz w Białymstoku. Od 2005 r. pracuje w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, od 2021 r. na stanowisku muzyk I głos. Od 2022 r. pracuje jako pedagog w ZSM I i II stopnia im. I. Paderewskiego w Białymstoku.

ADRIAN STANCIU
Urodził się w Jassach w Rumunii, w rodzinie z wieloletnią tradycją muzyczną. Już jako sześciolatek pobierał lekcje gry na skrzypcach, aby w wieku lat czternastu rozpocząć grę na altówce. Jednym z pierwszych i najbardziej wymagających nauczycieli Adriana był jego ojciec ̶ Constantin Stanciu. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego „George Enescu” w Jassach i Uniwersytetu Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu. Już podczas studiów, które ukończył z wyróżnieniami oraz specjalnymi nagrodami za wybitne osiągnięcia, doceniono jego talent muzyczny przyznając mu liczne, międzynarodowe stypendia artystyczne m.in. Stypendium Yehudi Menuhin (2011), ECMA (2012) czy NASOM – The New Austrian Sound of Music (2015). Zdobywca wielu nagród jako solista oraz altowiolista kwartetu smyczkowego. Do najważniejszych należą: I nagroda w Międzynarodowym Konkursie George Georgescu w Tulczy (Rumunia) w 2003 r. oraz w 2004 r., II nagroda w Międzynarodowym Konkursie Mozart w Kluż-Napoka (Rumunia, 2006), III nagroda w konkursie Ch. Hennen w Heerlen (Holandia, 2009), Nagroda Albana Berga, Nagroda Kreneka oraz Nagroda Artis w konkursie ISA-Wettbewerb w Reichenau (Austria, 2011), Grand Prix Festiwalu Aix-en-Provence (Francja, 2012), I nagroda w Konkursie Windisch (2014) w Wiedniu, II nagroda i Nagroda Publiczności Peter Druce oraz Nagroda Musica Viva Australia w Międzynarodowym Konkursie Melbourne International Chamber Music Competition (2015), nagroda specjalna Jeunesses Musicales Special Prize w światowej sławy Międzynarodowym Konkursie Muzycznym ARD w Monachium (2016). W roku 2022 Adrian we współpracy z Trio Lontano był nominowany do International Classical Music Awards (ICMA) – jednej z najbardziej prestiżowych nagród w świecie muzyki klasycznej, w kategorii Muzyka Kameralna. Swoje umiejętności doskonalił podczas kursów mistrzowskich pod czujnym okiem znakomitych profesorów i pedagogów muzycznych m.in. u J. Meissela (Artis-Quartet), G. Pichlera, H. Beyerle i G. Schulza (Alban Berg Quartett), D. Prelipceana (Voces Quartett), I. Gitlisa, A. Kellera (Keller Quartett), H. Schlichtiga (Cherubini Quartett) i M. da Silvy (Quatuor Ysaÿe). Adrian Stanciu współpracuje z wieloma znakomitymi dyrygentami i zespołami jako solista oraz muzyk orkiestrowy. Występował w największych salach koncertowych Europy, Ameryki Południowej i Australii, m.in. Wigmore Hall w Londynie, Beethoven Haus w Bonn, Grand Théâtre de Bordeaux, Ateneum Rumuńskim w Bukareszcie, Musikverein i Konzerthaus w Wiedniu, Melbourne Recital Centre. Jego dotychczasowy dorobek artystyczny wieńczą liczne nagrania dla radia i telewizji oraz nagrania płytowe.

Data wydarzenia 6 X 2023
Cena biletów 30-60 zł
Miejsce wydarzenia Duża Scena
Odeska 1

Artyści

Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent

Trio fortepianowe Lontano
Anna Maria Kamińska – fortepian
Paweł Polak – skrzypce
Grzegorz Vytlacil – wiolonczela
Adrian Stanciu – altówka (gościnnie)

Program

A. Tansman – III Symfonia Symfonia koncertująca
H. Berlioz – Symfonia fantastyczna c-moll op. 14

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Kontynuując użytkowanie strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej, których możesz dokonać w każdym momencie oznacza, że wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania i ochrony danych osobowych oraz plików cookies znajdują się w naszej Polityce prywatności.