Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku imienia Stanisława Moniuszki

  • pl
Koncert

Hymny Chwały

Hymny Chwały

16 lutego zapraszamy Państwa na wyjątkowy koncert „Hymny chwały”, podczas którego zabrzmi Uwertura do opery Nieszpory sycylijskie Giuseppe Verdiego oraz II Symfonia B-dur op. 52 Lobgesang Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego. Wystąpią przed Państwem wybitni soliści: Wioletta Chodowicz, Anna Wolfinger, Nazarii Kachala oraz Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Maestro Warcisława Kunca.

Pięcioaktową operę historyczną, w stylu francuskiej grand opera, komponował Verdi na zamówienie Paryża. Akcja dzieła dotyczy XIII-wiecznego buntu Królestwa Sycylii wobec zwierzchnictwa Francuzów i kończy się rzezią tych ostatnich, zainicjowaną dźwiękiem kościelnego dzwonu na nieszpory. O walorach tego utworu świadczy Uwertura, której wszystkie tematy pochodzą z samej opery i zapowiadają jej muzyczne bogactwo.

II Symfonia B-dur op. 52 zatytułowana Lobgesang (Pieśń pochwalna) nosząca określenie „symfonia-kantata” powstała dla uczczenia uroczystości z okazji 400. rocznicy wynalezienia druku. Jest hymnem pochwalnym ku czci Johannesa Gutenberga, którego dzieło ściśle łączyło się z odnową chrześcijaństwa, bowiem pierwszą księgą wydrukowaną ruchomą czcionką była Biblia. Okolicznościowy charakter II Symfonii i przystępność tej muzyki zadecydowały o długotrwałej popularności dzieła, które jednak dziś wykonywane jest nader rzadko.

Fot. Bartosz Seifert


WARCISŁAW KUNC
Dyrygent polskich i zagranicznych scen operowych, posiadający niezwykle szeroki repertuar symfoniczno-operowy. Sprawował kierownictwo muzyczne w ponad 60 spektaklach operowych, operetkowych, musicalowych i baletowych. Twórca festiwali operowych oraz programów edukacyjnych. Absolwent Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Warszawie; specjalność Dyrygentura operowo-symfoniczna pod kierunkiem prof. B. Madeya i prof. H. Czyża. Ukończył również podyplomowe studia w zakresie Prawa Autorskiego na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Podyplomowe Studia Menadżerów Kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Jego teatralną osobowość artystyczną kształtowali m.in.: A.  Hanuszkiewicz, K. Kolberger i T. Kujawa.
Karierę zaczynał jako dyrygent Opery Wrocławskiej i Filharmonii Szczecińskiej. W latach 1989-92 dyrektor naczelny i artystyczny Toruńskiej Orkiestry Kameralnej, w latach 1992-2004 oraz 2007-2011 pełnił funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Opery na Zamku w Szczecinie, zaś w sezonie 2013/14 dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego w Łodzi oraz dyrektora Opery Bałtyckiej w Gdańsku w sezonach 2016/17/18. Dokonał nagrań archiwalnych z Orkiestrą Polskiego Radia w Krakowie, NOSPR w Katowicach oraz Orkiestrą Opery na Zamku dla TVP i PR w Szczecinie. Z Orkiestrą Opery na Zamku nagrał muzykę H. Seroki do filmu To ja, złodziej i U Pana Boga za piecem J. Bromskiego, Credo H. Seroki, Wesołą wdówkę F. Lehára. Jest gorącym orędownikiem propagowania twórczości S. Moniuszki. W sezonie 2004/5 dyrektor artystyczny Festiwalu Vivat Moniuszko, w czasie którego na scenie Opery na Zamku zaprezentowano wszystkie opery Moniuszki. Nagrał dla DUX opery S. Moniuszki: Paria i Flis, wyróżnione w 2009 i 2010 r. „Złotym Orfeuszem” przez paryską Académie du Disque Lyrique oraz Verbum Nobile nominowane do „Fryderyków” 2013 oraz wyróżnione prestiżową nagrodą w kategorii Najlepsze Nagranie Opery 2013 przyznawaną przez International Classical Music Awards.
Prowadzi czynną działalność pedagogiczną. Od roku 2010 profesor Akademii Muzycznej w Poznaniu. Obecnie dyrektor Szkół Doktorskich działających w AM w Poznaniu.

WIOLETTA CHODOWICZ
Jest absolwentką wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. A. Młynarskiej. Zadebiutowała w roku 2002 na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu jako Hrabina w Weselu Figara W.A. Mozarta, a kolejne jej kreacje na tej scenie to Donna Elvira w Don Giovannim W.A. Mozarta oraz Bogna w Legendzie Bałtyku F. Nowowiejskiego. W latach 2003-2008, jako solistka Opery Wrocławskiej, śpiewała na tej scenie główne partie operowe, m.in. Paminę w Czarodziejskim flecie oraz Fiordiligi w Cosi fan tutte W.A. Mozarta, Mimi w Cyganerii G. Pucciniego, tytułową Halkę w operze S. Moniuszki, Agathę w Wolnym strzelcu C.M. von Webera, tytułową Hagith w operze K. Szymanowskiego, Helmwige w Walkirii R. Wagnera. Od 2004 r. Związana jest również z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, gdzie dała się poznać jako Halka w Halce S. Moniuszki, Donna Anna w Don Giovannim oraz Hrabina w Weselu Figara W.A. Mozarta, Marie w Wozzecku A. Berga, tytułowa Katia Kabanova w operze L. Janačka, Marta w Pasażerce M. Weinberga oraz Balladyna w Goplanie W. Żeleńskiego. Na scenie Opery Podlaskiej zadebiutowała partią tytułową w operze Turandot. W 2021 r. dołączyła do zespołu solistów Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki, gdzie wystąpiła jako Ligia w Quo vadis F. Nowowiejskiego i Mimi w Cyganerii G. Pucciniego. Występowała na scenach teatrów europejskich, w tym m.in.: Národní divadlo Praha (Tatiana w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego i tytułowa Rusałka A. Dvořáka), Národní divadlo moravskoslezské Ostrava (Katia Kabanova L. Janáčka), Welsh National Opera Cardiff (Marie w Wozzecku A. Berga), Glyndebourne Opera (Rusałka), gościła także na scenie Israeli Opera w Tel Awiwie (Cio-Cio-San w Madame Butterfly G. Pucciniego). W latach 2015-2018 była solistką Opery Krakowskiej, gdzie występowała jako tytułowa Butterfly, Hrabina w Weselu Figara, Micaela w Carmen i Elżbieta w Tannhäuserze. Wioletta Chodowicz jest też stałym gościem wielu prestiżowych festiwali muzycznych, takich jak: Young Euro Classic w Berlinie, Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, Musica Polonica Nova we Wrocławiu czy Cervantino Festival w Guanajuato (Meksyk). Koncertuje z Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, orkiestrami Filharmonii Poznańskiej i Filharmonii Krakowskiej. Śpiewała główne partie sopranowe w koncertowych wykonaniach Marii R. Statkowskiego, Giovanny d’Arco G. Verdiego, Zamku na Czorsztynie K. Kurpińskiego, Requiem G. Fauré, IX Symfonii i Missa solemnis L. van Beethovena, Te Deum A. Brucknera, Requiem G. Verdiego, III Symfonii Pieśń o nocy K. Szymanowskiego, III Symfonii Pieśni żałosnych M. Góreckiego, Das klagende Lied oraz II i VIII Symfonii G. Mahlera, Vier letzte Lieder R. Straussa, a także w dziełach K. Pendereckiego: Polskie Requiem, Te Deum, Strofy oraz Pieśni zadumy i nostalgii. Współpracowała z wybitnymi dyrygentami, takimi jak: J. Kaspszyk, M. Minkowski, V. Gergiev, S. Skrowaczewski, T. Hanus, J. Hrůša, J. Fiore, G. Chmura, Ł. Borowicz, F. Haider, L. Koenigs, A. Wit, M. Pijarowski, K. Penderecki, O. Rudner. Artystka ma w dorobku nagrania płytowe: Giovanna d’Arco G. Verdiego (CD, Polskie Nagrania/Filharmonia Poznańska, 2012), Maria R. Statkowskiego (CD, Warner Music Poland, 2010), Quo vadis F. Nowowiejskiego (CD, CPO, 2017), Hagith K. Szymanowskiego (DVD, DUX, 2008), Manru I.J. Paderewskiego (DVD, DUX, 2010) i Hagith K. Szymanowskiego (CD, Polskie Radio 2018). Jest laureatką Wrocławskiej Nagrody Muzycznej w kategorii „Osobowość twórcza” (2006) oraz „Paszportu Polityki” za kreację w operze Katia Kabanova (2010).

ANNA WOLFINGER
Sopran. Solistka Opery i Filharmonii Podlaskiej. Urodziła się w Krakowie. Swoją edukację muzyczną rozpoczęła w wieku 7 lat jako skrzypaczka. W międzyczasie zrodziła się jej wielka pasja do śpiewu. Ukończyła Państwowe Liceum Muzyczne im. F. Chopina w Krakowie, w klasie skrzypiec, a następnie uzyskała dyplom na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie prof. I. Jasińskiej-Buszewicz. Kształciła się również w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu, w ramach stypendialnego programu „Erasmus”, w klasie prof. I. Kremling-Domanski. Swoje umiejętności doskonaliła na mistrzowskich kursach wokalnych, prowadzonych m.in. przez: M. Rzepkę, D. Grabowskiego, A. Sims, I. Kłosińską, R. Karczykowskiego, T. Żylis-Garę, E. Wilke, H. Łazarską, A. Burskiego. Jest laureatką wielu prestiżowych nagród: Grand Prix w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. J. Kiepury w Krynicy-Zdroju, II nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Mławie, II nagrody w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. I. Godina we Vrablach, oraz III nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Sztuki Wokalnej Złote Głosy w Warszawie. W 2012 r. zadebiutowała partią Hanny w Strasznym dworze S. Moniuszki na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej. W tym samym roku została solistką tej opery, w której od tej pory wystąpiła m.in. w następujących spektaklach: G. Puccini La Boheme (Musetta), F. Lehár Wesoła wdówka (Walentyna), J. Strauss Baron cygański (Arsena), J. Strauss Zemsta Nietoperza (Adela), G. Bizet Carmen (Frasquita, Micaela), W.A. Mozart Czarodziejski flet (Papagena), G. Verdi La Traviata (Annina), A. Lloyd Webber Upiór w operze (Carlotta), G. Ph. Telemann Pimpinone (Vespetta), J. Bock Skrzypek na dachu (Hudel), Ch. Williams Korczak (Basia). W marcu 2016 r. zadebiutowała na scenie Opery Krakowskiej, wykonując partię Fiorilli w operze Turek we Włoszech G. Rossiniego, a od grudnia 2016 r. na deskach Opery Krakowskiej można ją również zobaczyć w roli Noriny w spektaklu Don Pasquale G. Donizettiego. W 2019 r. nawiązała współpracę z Teatrem Wielkim im. S. Moniuszki w Poznaniu – G. Rossini: Cyrulik sewilski – Rozyna, oraz z Warszawską Operą Kameralną – S. Moniuszko: Halka (Wileńska) – Zofia, J.Ph. Rameau: Castor et Pollux – Cleone/Une Suivante d’Hebe/ Une Ombre heureuse. W 2022 r. zadebiutowała na scenie Polskiej Opery Królewskiej, wykonując partię Governess w operze The turn of the screw B. Brittena. W sierpniu 2023 z wielkim sukcesem zadebiutowała w roli Violetty Valéry (La Traviata G. Verdiego) na deskach sceny Opery Krakowskiej. Artystka z wielką chęcią wykonuje również repertuar oratoryjno-kantatowy oraz muzykę barokową. Brała udział w wielu festiwalach muzycznych, m. in. Festiwal Oper Barokowych Dramma per Musica w Warszawie, Festiwal Sztuk Dawnych w Białymstoku, Festiwal Wschód Kultury – Inny Wymiar w Białymstoku, Festiwal Cracovia Sacra w Krakowie, Festiwal Jubilaei Cantus w Nowym Sączu, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej Muzyka i Sacrum w Chrzanowie-Kościelcu, Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans we Wrocławiu, Festiwal Belcanto w Nałęczowie. Występowała również w Krakowskiej Operze Kameralnej (w spektaklach: G.B. Pergolesi La Serva Padrona oraz Livietta e Tracollo, W.A. Mozart Die Schuldigkeit des ersten Gebots). Uczestniczyła w prawykonaniu oratorium Oto wierny sługa mój H. Kowalskiego i P. Pałki.

NAZARII KACHALA
Urodził się w Złoczowie w Ukrainie. Uczył się najpierw w Lwowskiej Narodowej Akademii Muzycznej im. M. Łysenki, a w 2020 r. ukończył z wyróżnieniem studia wokalne w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. A. Zdunikowskiego. Jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów wokalnych, m.in. Konkursu Wokalnego im. I. Malaniuk w Iwano-Frankiwsku (Ukraina, 2013), pierwszej nagrody w wokalnej części konkursu 21th Century Art. w Kijowie (Ukraina, 2014), został wyróżniony w XIV Ogólnopolskim Konkursie Moniuszkowskim Aria i Pieśń Wieczorna w Białymstoku (2017). W 2021 r. zdobył drugą nagrodę w II Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. B. Paprockiego w Bydgoszczy, a w 2022 r. zwyciężył w 22. Wielkim Turnieju Tenorów w Szczecinie. Od kilku lat prowadzi bogatą działalność koncertową jako solista. Występował w filharmoniach: Narodowej, Pomorskiej, Bałtyckiej, a także w Operze i Filharmonii Podlaskiej, Teatrze Wielkim w Łodzi i Operze Nova w Bydgoszczy. Wielokrotnie śpiewał w koncertach z udziałem znakomitych orkiestr i dyrygentów, wśród których znaleźli się m.in.: M. Nałęcz-Niesiołowski, P. Wajrak, M. Figas i D. Runtz. Od 2019 r. jest solistą Opery Nova w Bydgoszczy, gdzie zadebiutował wcielając się w postać Rajcy w operze komicznej Awantura w Recco, czyli drzewko wolności M. Małeckiego. Wykonuje także partie Doktora Fausta w operze Faust Ch. Gounoda oraz Jontka w operze Halka S. Moniuszki. W sezonie artystycznym 2019/2020 kreował rolę Yamadoriego w Madame Butterfly G. Pucciniego, Stefana w Strasznym dworze S. Moniuszki, występował również jako Don José w Carmen G. Bizeta (współpraca z Wydziałem Wokalno-Aktorskim bydgoskiej AM).

VIOLETTA BIELECKA
Dyrygent i kierownik artystyczny Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Od 1 grudnia 2020 r. pełniła obowiązki dyrektora Opery i Filharmonii Podlaskiej. 3 listopada 2021 r. została dyrektorem OiFP. Jest profesorem UMFC w Białymstoku. Pełni funkcję kierownika Katedry Chóralistyki i Edukacji Artystycznej UMFC na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki, jest także członkiem Rady Uczelni, Rady Naukowej oraz Rady Dyscypliny Artystycznej UMFC. Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej pod jej kierownictwem odnosi liczne sukcesy biorąc udział w prestiżowych festiwalach, koncertach, transmisjach radiowych i telewizyjnych. Płyty z udziałem Chóru OiFP zdobyły nagrodę „Fryderyk” w 2009, 2016, 2017, 2022 i 2023 r. oraz nagrodę International Classical Music Award 2018 w kategorii chóralnej (za Quo vadis F. Nowowiejskiego). Violetta Bielecka była wielokrotnie honorowana za dokonania artystyczne i zasługi dla kultury, otrzymała m.in. Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2021), Teatralną Nagrodę Muzyczną im. J. Kiepury (2019), Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2008), a także Nagrodę im. Jerzego Kurczewskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie chóralistyki i propagowanie muzyki polskiej (2013).

Data wydarzenia 16 II 2024
Cena biletów 30 - 60 ZŁ
Miejsce wydarzenia Sala Koncertowa ZSM
Podleśna 2

Artyści

Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej
Warcisław Kunc – dyrygent
Wioletta Chodowicz – sopran
Anna Wolfinger – sopran
Nazarii Kachala – tenor
Violetta Bielecka – kierownik chóru

Program

G. Verdi – Uwertura do opery Nieszpory sycylijskie
F. Mendelssohn-Bartholdy – II Symfonia B-dur op. 52 Lobgesang

Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania i ochrony danych osobowych oraz plików cookies znajdują się w naszej Polityce prywatności.