Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku imienia Stanisława Moniuszki

  • pl
Koncert

Dvořák, Stabat Mater

Dvořák, Stabat Mater

22 marca, w czasie Wielkiego Postu, zapraszamy Państwa na koncert, podczas którego zabrzmi Stabat Mater Antonina Dvořáka – jedno z najpiękniejszych dzieł wokalno-instrumentalnych późnego romantyzmu. Powstało do łacińskiego tekstu średniowiecznej sekwencji Stabat Mater dolorosa, przedstawiającej cierpienie Matki Boskiej pod krzyżem, na którym umiera jej syn Jezus. Jest to muzyka przepełniona bólem i rozpaczą, ale jednocześnie nadzieją związaną ze zmartwychwstaniem. Powstaniu utworu towarzyszyły dramatyczne zdarzenia w życiu prywatnym kompozytora – w krótkim czasie stracił on troje swoich dzieci. Zapewne dlatego dzieło to, choć patetyczne, ma w sobie również ogromne pokłady emocjonalności.

Wystąpią przed Państwem Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Maestro Mirosława Jacka Błaszczyka, a partie solowe wykonają wybitni soliści: Wioletta Chodowicz (sopran), Anna Lubańska (mezzosopran), Adam Sobierajski (tenor) oraz Martin Filipiak (baryton).

Serdecznie zapraszamy!


MIROSŁAW JACEK BŁASZCZYK
Ukończył z odznaczeniem studia w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie kształcił się w klasie dyrygentury K. Stryi. W 1993 r. dzięki stypendium American Society for Polish Music pogłębiał umiejętności dyrygenckie w Los Angeles. W okresie 1984-1986 dyrygował zespołem złożonym z muzyków katowickiej Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji podczas festiwali: Warszawska Jesień i Śląskie Dni Muzyki Współczesnej. W 1986 r. został dyrektorem artystycznym Państwowej Orkiestry Symfonicznej w Zabrzu, a w 1990 r. dyrektorem naczelnym i artystycznym Państwowej Filharmonii w Białymstoku, z którą odbył tournée po USA (1995 r. m.in. nowojorska Carnegie Hall). Przez dwa sezony był dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Poznańskiej (1996 r.). W latach 1998-2013 dyrektor artystyczny, od roku 2013 dyrektor Filharmonii Śląskiej im. H.M. Góreckiego w Katowicach. Od 1999 r. wielokrotnie dyrektor artystyczny i juror Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach. Od 2017 r. szef artystyczny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. W latach 1999-2002 był głównym dyrygentem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Porto (Portugalia), a w 2003 r. jurorem i dyrygentem na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Maroku. Dwa lata później powołany został na stanowisko dyrektora artystycznego II Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego w Toruniu, w III i IV toruńskim konkursie (2013 r., 2016 r.) był także jurorem. W 2011 r. objął stanowisko przewodniczącego jury VIII Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Był przewodniczącym jury VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów w Białymstoku (2016 r.). Koncertuje na wszystkich estradach w kraju (z Filharmonią Narodową na czele) i za granicą (m.in. Albania, Austria, Białoruś, Chiny, Czechy, Francja, Hiszpania, Irlandia, Japonia, Kanada, Korea Południowa, Litwa, Łotwa, Maroko, Meksyk, Niemcy, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Tunezja, Ukraina i USA). Z zespołami Filharmonii Śląskiej nagrał kilkadziesiąt płyt. Górecki. Mikołaj/Henryk Mikołaj (DUX 0924) nominowana była do nagrody „Fryderyk” 2013. Ma na swoim koncie wiele prawykonań. Filharmonicy Śląscy pod jego batutą byli pierwszymi w Polsce wykonawcami IV Symfonii Tansman. Epizody H.M. Góreckiego, zamykając cykl światowych prawykonań tego utworu (2014/2015 Londyn – Los Angeles – Amsterdam – Łódź/Katowice). Jako drugie na świecie w 2016 r. wykonanie to wydano na CD. W 2017 r. ukazała się płyta z II Symfonią Kopernikowską H.M. Góreckiego pod jego batutą. Płyta Paweł Łukaszewski: III i VI Symfonia, nagrana z udziałem Anny Mikołajczyk-Niewiedział oraz Orkiestry i Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka, otrzymała nagrodę „Fryderyk” 2022 w kategorii Album Roku Muzyka Symfoniczna. Za promowanie muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej, oraz za osiągnięcia filharmoników śląskich pod jego batutą, Mirosław Jacek Błaszczyk otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Katowice w dziedzinie kultury. Podobną uhonorowany został także przez prezydenta Rybnika. Jest kierownikiem Katedry Dyrygentury Symfoniczno-Operowej w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. 7 sierpnia 2012 r. prezydent RP B. Komorowski nadał artyście tytuł profesora sztuk muzycznych. Od 2017 r. pełni funkcję kierownika artystycznego i pierwszego dyrygenta Opery i Filharmonii Podlaskiej. Mirosław Jacek Błaszczyk został odznaczony Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. W 2022 r. otrzymał nagrodę „Śląski Szmaragd” przyznawaną przez Diecezję Katowicką Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego RP za szczególne osiągnięcia w dziedzinie ekumenizmu, tolerancji, pojednania między narodami, zaangażowanie w służbie bliźniego oraz wkład we współczesne procesy integracyjne Europy.

WIOLETTA CHODOWICZ
Jest absolwentką wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. A. Młynarskiej.
Zadebiutowała w roku 2002 na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu jako Hrabina w Weselu Figara W.A. Mozarta, a kolejne jej kreacje na tej scenie to Donna Elvira w Don Giovannim W.A. Mozarta oraz Bogna w Legendzie Bałtyku F. Nowowiejskiego. W latach 2003-2008, jako solistka Opery Wrocławskiej, śpiewała na tej scenie główne partie operowe, m.in. Paminę w Czarodziejskim flecie oraz Fiordiligi w Cosi fan tutte W.A. Mozarta, Mimi w Cyganerii G. Pucciniego, tytułową Halkę w operze S. Moniuszki, Agathę w Wolnym strzelcu C.M. von Webera, tytułową Hagith w operze K. Szymanowskiego, Helmwige w Walkirii R. Wagnera. Od 2004 r. Związana jest również z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, gdzie dała się poznać jako Halka w Halce S. Moniuszki, Donna Anna w Don Giovannim oraz Hrabina w Weselu Figara W.A. Mozarta, Marie w Wozzecku A. Berga, tytułowa Katia Kabanova w operze L. Janačka, Marta w Pasażerce M. Weinberga oraz Balladyna w Goplanie W. Żeleńskiego. Na scenie Opery Podlaskiej zadebiutowała partią tytułową w operze Turandot. W 2021 r. dołączyła do zespołu solistów Opery i Filharmonii Podlaskiej ̶ Europejskiego Centrum Sztuki, gdzie wystąpiła jako Ligia w Quo vadis F. Nowowiejskiego i Mimi w Cyganerii G. Pucciniego. Występowała na scenach teatrów europejskich, w tym m.in.: Národní divadlo Praha (Tatiana w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego i tytułowa Rusałka A. Dvořáka), Národní divadlo moravskoslezské Ostrava (Katia Kabanova L. Janáčka), Welsh National Opera Cardiff (Marie w Wozzecku A. Berga), Glyndebourne Opera (Rusałka), gościła także na scenie Israeli Opera w Tel Awiwie (Cio-Cio-San w Madame Butterfly G. Pucciniego). W latach 2015-2018 była solistką Opery Krakowskiej, gdzie występowała jako tytułowa Butterfly, Hrabina w Weselu Figara, Micaela w Carmen i Elżbieta w Tannhäuserze. Wioletta Chodowicz jest też stałym gościem wielu prestiżowych festiwali muzycznych, takich jak: Young Euro Classic w Berlinie, Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, Musica Polonica Nova we Wrocławiu czy Cervantino Festival w Guanajuato (Meksyk). Koncertuje z Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, orkiestrami Filharmonii Poznańskiej i Filharmonii Krakowskiej. Śpiewała główne partie sopranowe w koncertowych wykonaniach Marii R. Statkowskiego, Giovanny d’Arco G. Verdiego, Zamku na Czorsztynie K. Kurpińskiego, Requiem G. Fauré, IX Symfonii i Missa solemnis L. van Beethovena, Te Deum A. Brucknera, Requiem G. Verdiego, III Symfonii Pieśń o nocy K. Szymanowskiego, III Symfonii Pieśni żałosnych M. Góreckiego, Das klagende Lied oraz II i VIII Symfonii G. Mahlera, Vier letzte Lieder R. Straussa, a także w dziełach K. Pendereckiego: Polskie Requiem, Te Deum, Strofy oraz Pieśni zadumy i nostalgii. Współpracowała z wybitnymi dyrygentami, takimi jak: J. Kaspszyk, M. Minkowski, V. Gergiev, S. Skrowaczewski, T. Hanus, J. Hrůša, J. Fiore, G. Chmura, Ł. Borowicz, F. Haider, L. Koenigs, A. Wit, M. Pijarowski, K. Penderecki, O. Rudner. Artystka ma w dorobku nagrania płytowe: Giovanna d’Arco G. Verdiego (CD, Polskie Nagrania/Filharmonia Poznańska, 2012), Maria R. Statkowskiego (CD, Warner Music Poland, 2010), Quo vadis F. Nowowiejskiego (CD, CPO, 2017), Hagith K. Szymanowskiego (DVD, DUX, 2008), Manru I.J. Paderewskiego (DVD, DUX, 2010) i Hagith K. Szymanowskiego (CD, Polskie Radio 2018). Jest laureatką Wrocławskiej Nagrody Muzycznej w kategorii „Osobowość twórcza” (2006) oraz „Paszportu Polityki” za kreację w operze Katia Kabanova (2010).

ANNA LUBAŃSKA
Mezzosopran. Ukończyła z wyróżnieniem Warszawską Akademię Muzyczną w klasie K. Szostek-Radkowej. Jest laureatką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. A. Sari, gdzie otrzymała I nagrodę i trzy wyróżnienia (za najlepsze wykonanie pieśni francuskiej i utworu Mozarta, a także za najlepsze wykonanie utworu Lutosławskiego). Już podczas ostatniego roku studiów zaczęła występować na warszawskiej scenie operowej, z którą związana jest do dzisiaj.
Na scenie Teatru Wielkiego debiutowała jako Blumenmadchen w Parsifalu R. Wagnera. Wszechstronny talent, temperament i zdolności aktorskie oraz różnorodny repertuar, czynią z niej jedną z najbardziej wszechstronnych współczesnych polskich śpiewaczek, zdolnych z równym powodzeniem wykonywać role tragiczne, a także partie o lżejszym charakterze. Do najważniejszych ról w jej repertuarze, które wykonywała na deskach Teatru Wielkiego ̶ Opery Narodowej, należą: Księżniczka Eboli w Don Carlos, Amneris w Aidzie i Fenena w Nabucco G. Verdiego, a także Herodiada w Salome R. Straussa, Jadwiga w Strasznym Dworze S. Moniuszki, Matka Ubu w Ubu Rex K. Pendereckiego, Olga w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego, Suzuki w Madama Butterfly G. Pucciniego, Cześnikowa w Strasznym Dworze S. Moniuszki i Ortruda w Lohengrinie R. Wagnera. Poza wyżej wymienionymi rolami, artystka ma w swoim repertuarze i chętnie śpiewa partie Azuceny w Trubadurze G. Verdiego, Fryki w Pierścieniu Nibelunga R. Wagnera, Santuzzy w Cavalleria Rusticana P. Mascagniego, Carmen w Carmen G. Bizeta i wiele innych. Od 1993 r. jest stale związana z Teatrem Wielkim ̶ Operą Narodową i z tym zespołem występowała między innymi na scenie Moskiewskiego Teatru Balszoj, na Festiwalu Operowym w Wiesbaden, na Festiwalu Afrodyty na Cyprze. Niezależnie od tego śpiewała na scenach operowych i estradach w Japonii, Norwegii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Belgii, Francji, Rosji, Monako, Hongkongu. W Polsce gościła między innymi na estradach filharmonicznych Warszawy, Krakowa, Katowic, Wrocławia i Bydgoszczy. Współpracowała też z Operą Poznańską, Operą Krakowską, Operą Śląską. Gościła na Festiwalu Wratislavia Cantans, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena oraz na Warszawskiej Jesieni i Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym im. K. Jamroz. Współpracowała z wieloma znakomitymi solistami i dyrygentami. Należą do nich między innymi: J. Maksymiuk, K. Kord, J. Kasprzyk, M. Minkowski, J. Krenz, S. Skrowaczewski, P. Domingo, E. Gruberova, V. Gergev. Zrealizowała kilka nagrań, w tym kompletne nagranie studyjne Strasznego Dworu S. Moniuszki wydane przez EMI i Ubu Rex K. Pendereckiego. Oba zarejestrowane z zespołem Teatru Wielkiego ̶ Opery Narodowej pod batutą J. Kasprzyka. Oprócz wyżej wymienionych ma za sobą także wiele rejestracji dokonanych dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej.

ADAM SOBIERAJSKI
Tenor. W 2005 r. ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie śpiewu prof. A. Słowakiewicz-Wolańskiej. Solista Opery Krakowskiej oraz Opery Śląskiej w Bytomiu. Jest laureatem IV (2006 r.) i II (2008 r.) nagrody na Konkursie Operetkowym im. I. Borowickiej w Krakowie. W 2008 r. zdobył wyróżnienie i 4 nagrody specjalne (w tym dla Najlepszego Tenora ) na Międzynarodowym Konkursie Operowym im. A. Didura w Bytomiu. Jest również zdobywcą III nagrody na I Europejskim Konkursie Tenorów w Sosnowcu (2009 r.). W 2014 r. występował w muzycznym programie TVP2 SuperSTARcie reprezentując gatunek muzyczny – Opera. Ponadto gościnnie współpracuje z Operą Wrocławską, Operą Nova w Bydgoszczy, Operą i Filharmonią Podlaską, Teatrem Wielkim w Łodzi. Prowadzi również bogatą działalność koncertową występując w takich miejscach jak NOSPR w Katowicach oraz Filharmonie: Zabrzańska, Śląska, Krakowska, Łódzka, Bydgoska, Płocka, Toruńska, Opolska, Olsztyńska. Jego repertuar obejmuje główne partie operowe m.in. takie jak: Tamino (Czarodziejski flet), Don Ottavio (Don Giovanni), Ferrando (Cosi Fan Tutte), Almaviva (Cyrulik Sewilski), Don Narcisio (Turek w Italii), Nemorino (Napój Miłosny), Ernesto (Don Pasquale), Leicester (Maria Stuarda), Alfred (La Traviata), Leński (Eugeniusz Oniegin), Rodolfo (Cyganeria), Federico (Don Desiderio) oraz operetkowe jak: Alfred (Zemsta Nietoperza), Adam (Ptasznik z Tyrolu), Su-Czong (Kraina Uśmiechu), Tassilo (Hrabina Marica), Edwin (Księżniczka Czardasza), Barinkay (Baron Cygański), Arysteusz Pluton (Orfeusz w Piekle). Za swoje artystyczne dokonania dwukrotnie odznaczony nagrodą Ministra Kultury i Sztuki „Zasłużony Działacz Kultury” a w 2017 r. uhonorowany nagrodą „Laur Knurowa” przyznawaną przez Radę Miasta swojego rodzinnego Knurowa za rozsławianie miasta.

MARTIN FILIPIAK
Baryton, student pierwszego roku studiów magisterskich wokalistyki w klasie prof. Ewy Biegas oraz mgr Łukasza Gaja w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W 2021 roku finalista międzynarodowego konkursu wokalnego im. Mikuláš’a Schneider-Trnavský’egp w Trnavie. W 2022 roku wyróżniony na VIII Międzyuczelnianym Konkursie Kameralnym Duetów Instrumentalnych i Wokalnych we Wrocławiu. W 2022 oraz 2023 roku wyróżniony na międzynarodowym konkursie wokalnym Iuventus Canti we Vrablach. W 2023 roku wyróżniony na międzynarodowym konkursie wokalnym Ars et Gloria w Katowicach. W 2023 roku wykonał partie solowe: „Carmina Burana” Carla Orfa w Operze Śląskiej, „Nieszpory o Matce Bożej Jasnogórskiej Królowej Polski” Pawła Łukaszewskiego w Operze i Filharmonii Podlaskiej, Schaunard w „La Boheme” Giacomo Pucciniego w reżyserii Michała Znanieckiego z orkiestrą NUSO w Akademii Muzycznej w Katowicach. Studia licencjackie ukończył wykonując partię Hrabiego w koncertowej wersji Wesela Figara W.A. Mozarta pod dyrekcją Jerzego Dybała.

VIOLETTA BIELECKA
Dyrygent i kierownik artystyczny Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Od 1 grudnia 2020 r. pełniła obowiązki dyrektora Opery i Filharmonii Podlaskiej. 3 listopada 2021 r. została dyrektorem OiFP. Jest profesorem UMFC w Białymstoku. Pełni funkcję kierownika Katedry Chóralistyki i Edukacji Artystycznej UMFC na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki, jest także członkiem Rady Uczelni, Rady Naukowej oraz Rady Dyscypliny Artystycznej UMFC. Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej pod jej kierownictwem odnosi liczne sukcesy biorąc udział w prestiżowych festiwalach, koncertach, transmisjach radiowych i telewizyjnych. Płyty z udziałem Chóru OiFP zdobyły nagrodę „Fryderyk” w 2009, 2016, 2017, 2022 i 2023 r. oraz nagrodę International Classical Music Award 2018 w kategorii chóralnej (za Quo vadis F. Nowowiejskiego). Violetta Bielecka była wielokrotnie honorowana za dokonania artystyczne i zasługi dla kultury, otrzymała m.in. Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2021), Teatralną Nagrodę Muzyczną im. J. Kiepury (2019), Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2008), a także Nagrodę im. Jerzego Kurczewskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie chóralistyki i propagowanie muzyki polskiej (2013).

Data wydarzenia 22 III 2024
Cena biletów 30-60 ZŁ
Miejsce wydarzenia Duża Scena
Odeska 1
Kup Bilety

Artyści

Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
Wioletta Chodowicz – sopran
Anna Lubańska – mezzosopran
Adam Sobierajski – tenor
Martin Filipiak – baryton
Violetta Bielecka – kierownik chóru

Program

A. Dvořák – Stabat Mater op. 58

Termin

Data wydarzenia pt. 22 mar 2024
Godzina rozpoczęcia
Duża Scena
W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Kontynuując użytkowanie strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej, których możesz dokonać w każdym momencie oznacza, że wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania i ochrony danych osobowych oraz plików cookies znajdują się w naszej Polityce prywatności.