MENU
19
Opera

CYGANERIA

CYGANERIA

Jedna z najczęściej granych oper na świecie, zaliczana do ścisłego kanonu, od samego początku budziła potężne emocje, wywołując na twarzach widzów łzy wzruszenia. Oglądana po raz pierwszy jest historią niewinnej miłości i smutku po utracie ukochanej osoby i młodości, w kolejnych odsłonach odkrywa głębokie emocjonalne sensy ukryte w symbolicznych gestach scenicznych. Sam Puccini, gdy zagrał przejmujące akordy śmierci głównej bohaterki, był tak głęboko poruszony, jakby stracił najbliższą mu istotę. Na tym właśnie polega ponadczasowa siła przekazu „Cyganerii” – niezależnie od wieku i doświadczeń – identyfikuje słuchacza z postaciami dramatu. Spotyka się tu młodość, odwaga, namiętność i wielka miłość, a je wszystkie idealizuje niezrównana muzyka Pucciniego.

FABUŁA

Fabuła „Cyganerii” została przedstawiona w postaci czterech obrazów, będących zarazem samodzielnymi kompozycyjnie scenami o wyraźnym środku ciężkości. Wzruszająca Mimì i romantyczny Rodolfo oraz nieprzewidywalna Musetta i porywczy Marcello to dwie pary, których losy stanowią dwie osie kompozycyjne. Główny watek fabularny – historia miłości ubogiej, cierpiącej na gruźlicę hafciarki Mimì i poety Rudolfa – rozgrywają się na scenie Paryża pierwszej połowy XIX wieku. Libretto opery napisane na podstawie „Scen z życia cyganerii” Henri Murgera doskonale oddaje tło polityczne porewolucyjnej Francji oraz nastroje niezadowolenia panujące wśród najuboższych warstw społecznych, gdzie młodzi artyści żyją na granicy ubóstwa.

INSCENIZACJA

W realizacji Opery i Filharmonii Podlaskiej akcja „Cyganerii” została przeniesiona w lata 30. XX. Jest to okres największego rozkwitu sztuki współczesnej. Paryż staje się mekką dla malarzy, szukających artystycznego spełnienia i możliwości uprawiania sztuki wolnej od wszelkich kanonów. Bezpośrednią inspiracją dla scenografii stała się artystyczna pracownia La Ruche – budynek usytuowany w dzielnicy Montparnasse, gdzie tworzyli swoje dzieła najwybitniejsi malarze XX wieku, należący do „szkoły paryskiej”. W warstwie wizualnej inscenizacja nawiązuje do klasyki francuskiego kina lat 30., eksponując tajemniczą atmosferę filmów Marcela Carné czy René Claira. Spektakl pomimo przesunięcia akcji, pozostaje wierny librettu, które odtwarza ponadczasowe psychologiczne reakcje ludzkie w obliczu miłości i śmierci.


Prapremiera: 1 II 1896, Teatro Regio, Turyn
Premiera: 24 III 2017

III–VI 2017
2 godz. 30 min (2 przerwy po 20 min)
włoski (polskie napisy)
45–100 zł
Duża Scena
Odeska 1

Galeria

Autorzy

Muzyka: Giacomo Puccini
Libretto: Luigi Illica i Giuseppe Giacosa na podstawie „Scen z życia cyganerii” Henri Murgera

Twórcy

Kierownictwo muzyczne: Paweł Kotla
Reżyseria: Maria Sartova
Współpraca muzyczna / II Dyrygent: Grzegorz Berniak
Scenografia: Mariusz Napierała
Kostiumy: Agata Uchman
Choreografia: Jarosław Staniek
Reżyseria świateł: Maciej Igielski
Kierownik Chóru: Violetta Bielecka
Kierownik Chóru Dziecięcego: Ewa Barbara Rafałko
Pianista-Korepetytor / Opieka wokalna: Tetyana Dranchuk
Producent: Damian Tanajewski oraz Opera i Filharmonia Podlaska

Przekład polski libretta: Maria Sartova
Autor plakatu: Tomasz Bogusławski

WSPÓŁPRACA REALIZATORSKA

Asystent reżysera: Justyna Schabowska
Współpraca choreograficzna: Katarzyna Zielonka
Pianista-Korepetytor Chóru: Monika Bierć
Pianista-Akompaniator: Karina Komendera, Anna Krzysztofik-Buczyńska
Inspicjenci: Maria Mitrosz, Radosław Zabłocki
Realizacja dźwięku: Krzysztof Wolfard, Jacek Dziemidowicz, Karol Kopeć, Michał Kuźmicki, Mateusz Roman Pawelec
Realizacja oświetlenia: Mateusz Łukaszuk, Mateusz Bułatewicz, Barbara Jabłonowska, Karol Łobaczewski
Realizacja multimediów: Robert Burzyński, Piotr Grodzki, Adam Ostaszewski
Brygadzista sceny: Tomasz Parejko
Obsługa mechanizacji sceny i widowni: Jarosław Bancerek, Piotr Przygoda
Montażyści: Daniel Bąk, Piotr Bielawski, Artur Chajęcki, Grzegorz Czarnomysy, Dominik Gruszewski, Marcin Korsak, Tomasz Kossakowski, Rafał Mlenko, Łukasz Nieścierewicz, Andrzej Świderski
Charakteryzacja: Monika Żukowska
Make-up: Marta Lewkowska, Magdalena Szałaj
Fryzury, Stylizacja peruk: Natalia Karaś
Peruki: Anna Mecan
Rekwizytor: Ewa Chacianowska, Marek Korycki
Garderobiane: Barbara Rożko, Tamara Fiedoruk, Teresa Kiejko, Eliza Matejczyk, Grażyna Polak, Marzena Śmietało

Obsada

Rodolfo
Rafał Bartmiński / Andrzej Lampert
Mimì
Iwona Sobotka / Marcelina Beucher
Marcello
Szymon Komasa / Tomasz Rak
Musetta
Ewa Vesin / Ewa Majcherczyk
Colline
Remigiusz Łukomski / Wojtek Gierlach
Schaunard
Arkadiusz Anyszka / Patryk Rymanowski
Parpignol
Paweł Cichoński / Wojciech Ziółkowski
Alcindoro
Piotr Nowacki / Bogdan Kordy
Benoît
Grzegorz Szostak / Krzysztof Szyfman
Celnik
Bartłomiej Łochnicki / Bogdan Kordy / Krzysztof Szyfman / Dominik Kujawa
Sierżant
Bartłomiej Łochnicki / Bogdan Kordy

Orkiestra, Chór i Chór Dziecięcy Opery i Filharmonii Podlaskiej

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia użytkownikom jak najlepszych doświadczeń. Korzystając ze strony Opery i Filharmonii Podlaskiej, tym samym akceptujesz używanie przez nas plików cookie. Więcej szczegółów dotyczących plików cookie i ich zarządzania znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.