MENU
23
Opera

CARMEN

CARMEN

Tytułowa Carmen jest kobietą wyzwoloną, ceniącą niezależność i bezkompromisowo podążającą za uczuciem, odważnie przyjmuje wyzwania losu, ten zaś – jak w antycznej tragedii – przynosi jej śmierć. Utwór, choć trudno w to uwierzyć, po premierowym wystawieniu poniósł spektakularną klęskę. Ze względów obyczajowych była „Carmen” nie do przyjęcia dla ówczesnej publiczności. A jednak to, co sto czterdzieści lat temu zdecydowało o porażce pierwszego przedstawienia, z czasem stało się źródłem niesłabnącej popularności. Bizet dążył do odmiany ówczesnej sceny operowej i odniósł zdecydowane zwycięstwo. Ukazał historię namiętnych uczuć, będącą przede wszystkim świadectwem zmagania się człowieka z ponadczasowym doświadczeniem miłości, wprowadził na scenę żywych, współczesnych ludzi, a tytułową bohaterkę uczynił trwałym, kulturowym symbolem kobiecej siły. Najważniejsza jednak w „Carmen” jest muzyka – pełna hiszpańskiej egzotyki i cygańskiego blasku.

FABUŁA

Osnowa libretta została oparta na noweli Prospera Mériméego – wieloletniego przyjaciela wyemancypowanej George Sand. Dlatego konstrukcja głównej bohaterki opery raziła ówczesnych feminizmem niegodnym kobiety. Główny wątek fabularny dzieła przedstawia historię miłości Cyganki i Baska – dwóch wykluczonych i dyskryminowanych w Hiszpanii nacji. Akcja rozgrywa się około 1820 roku w hiszpańskiej Sewilli. Młoda Carmen, robotnica z fabryki cygar, poznaje kaprala Don Joségo, który ulega urokowi pięknej dziewczyny. Z czasem jednak Cyganka okazuje swe względy torreadorowi Escamillo, odrzucając uczucie Joségo. Carmen, chcąc być wierną swoim ideałom, wśród których naczelne miejsce zajmuje wolność, rozstaje się z Don José. Zrozpaczony José zabija dziewczynę.

INSCENIZACJA

Inscenizacja pozostaje wierna zasadom wyznaczonym przez Georges’a Bizeta, a jednocześnie jest bliska realiom dzisiejszego życia i codzienności. Stąd na placu w Sewilli przed fabryką zamiast tradycyjnie ubranych kaprali XIX-wiecznej armii francuskiej pojawiają się współcześni żołnierze. Także postać Carmen została skonstruowana na miarę współczesnego świata. U podstaw kreacji głównej bohaterki legła silna inspiracja gwiazdami srebrnego ekranu. W spektaklu odnaleźć można obrazy niosące skoja­rzenia z kinem – widz podziwia Carmen, która trzyma fifkę jak Audrey Hepburn w „Śnia­daniu u Tiffany’ego”, zdejmuje rękawiczki jak Rita Hayworth w „Gildzie”, umiera jak amerykańska tancerka Isadora Duncan.


Prapremiera: 3 III 1875, Opéra-Comique, Paryż
Premiera: 25 IX 2015

Produkcję opery sfinansowano z budżetu Miasta Białegostoku
IX 2015
3 godz. 15 min (2 przerwy po 15 min)
francuski (polskie napisy)
45–100 zł
Duża Scena
Odeska 1

Galeria

Autorzy

Muzyka: Georges Bizet
Libretto: Henri Meilhac, Ludovic Halévy na podstawie noweli Prospera Mériméego

Twórcy

Kierownictwo muzyczne: Michał Klauza
Reżyseria, scenografia, kostiumy, inscenizacja, reżyseria projekcji multimedialnych: Beata Redo-Dobber
Choreografia: Zofia Rudnicka
Reżyseria świateł: Maciej Igielski
Kierownik Chóru: Violetta Bielecka
Dyrygent Chóru Dziecięcego: Ewa Barbara Rafałko
Współpraca muzyczna / II Dyrygent: Grzegorz Berniak
Konsultacje wokalne: Tetyana Dranchuk
Producent: Damian Tanajewski

Tłumaczenie libretta: Dorota Sawka
Autor plakatu: Leszek Żebrowski

WSPÓŁPRACA REALIZATORSKA

Asystent dyrygenta: Maciej Tomasiewicz
Asystent reżysera: Rafał Supiński
Asystenci scenografa: Wacław Tadeusz Ostrowski, Tijana Tyski
Asystent choreografa: Jarosław Sołowianowicz
Producent wykonawczy: Anna Jakubowska-Podsiad
Pianista-Korepetytor chóru: Monika Bierć
Pianista-Akompaniator: Anna Krzysztofik-Buczyńska, Karina Komendera
Inspicjenci: Maria Mitrosz, Radosław Zabłocki
Realizacja dźwięku: Krzysztof Wolfard, Grzegorz Falkowski, Elżbieta Grzybek, Karol Kopeć, Mateusz Roman Pawelec
Realizacja oświetlenia: Mateusz Łukaszuk, Barbara Jabłonowska, Karol Łobaczewski
Realizacja multimediów: Robert Burzyński, Piotr Grodzki, Adam Ostaszewski
Szef sceny: Tomasz Parejko
Obsługa mechanizacji sceny i widowni: Jarosław Bancerek, Piotr Przygoda
Montażyści: Daniel Bąk, Piotr Bielawski, Artur Chajęcki, Grzegorz Czarnomysy, Dominik Gruszewski, Marcin Korsak, Tomasz Kossakowski, Rafał Mlenko, Łukasz Nieścierewicz, Andrzej Świderski
Konserwator sceny: Paweł Wysocki
Charakteryzacja: Monika Żukowska
Make-up: Marta Lewkowska, Anna Łopatecka, Magdalena Szałaj
Fryzury: Natalia Karaś
Rekwizytor: Aneta Komenda
Garderobiane: Barbara Rożko, Tamara Fiedoruk, Teresa Kiejko, Eliza Matejczyk, Grażyna Polak, Marzena Śmietało
Organizacja pracy artystycznej: Agnieszka Hryniewicka, Joanna Maliszewska

Obsada

Carmen
Agnieszka Rehlis / Joanna Krasuska-Motulewicz / Iryna Zhytynska / Joanna Dobrakowska / Monika Ledzion-Porczyńska
Don José
Rafał Bartmiński / David Beucher
Escamillo
Dariusz Machej / Adam Woźniak
Micaëla
Ewa Vesin / Magdalena Molendowska / Anna Wolfinger / Agnieszka Dondajewska
Zuniga
Remigiusz Łukomski / Taras Kuzmych
Le Dancaïre
Łukasz Załęski / Mariusz Ruta
Le Remendado
Przemysław Borys / Tomasz Madej
Frasquita
Marta Brzezińska / Anna Wolfinger
Mercédès
Anna Bernacka / Monika Ziółkowska / Karolina Kuklińska
Moralès
Maciej Nerkowski / Mateusz Stachura / Taras Kuzmych
Lillas Pastia
Rafał Supiński / Bartłomiej Łochnicki

Orkiestra, Chór i Chór Dziecięcy Opery i Filharmonii Podlaskiej

Tancerze

Aneta Boćwińska-Bartoszuk
Radosława Bogusławska
Adrianna Kawecka
Iga Karol
Patrycja Kozłowska
Hanna Mocarska
Klaudia Nierodzik
Dagmara Statkiewicz
Tomasz Kaczyński
Bartosz Statkiewicz

Sklep

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia użytkownikom jak najlepszych doświadczeń. Korzystając ze strony Opery i Filharmonii Podlaskiej, tym samym akceptujesz używanie przez nas plików cookie. Więcej szczegółów dotyczących plików cookie i ich zarządzania znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.