Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku imienia Stanisława Moniuszki

  • pl

Beethoven | Mozart

Beethoven | Mozart

Wybitny pianista Zbigniew Raubo z towarzyszeniem Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej wystąpi w piątek, 13 października, w Sali koncertowej ZSM przy u. Podleśnej. W jego wykonaniu usłyszymy III Koncert fortepianowy c-moll op. 37 Ludwiga van Beethovena – dzieło pisane przez kompozytora w czasie, gdy postępująca nieubłaganie głuchota wywierała znaczący wpływ na jego życie i twórczość. W koncercie c-moll odnaleźć można echa walki jednostki, zwątpień i nadziei. Utwór ten zapowiada wyraźnie okres romantyzmu, zarówno w swej ekspresji uczuciowej, jak również formie.

Dugą część muzycznego wieczoru wypełni Symfonia D-dur Haffnerowska Wolfganga Amadeusza Mozarta. Utwór powstał na bazie serenady skomponowanej z okazji nobilitacji urzędnika wywodzącego się z zaprzyjaźnionej z kompozytorem familii Haffnerów z Salzburga i zachował pewien patos właściwy kompozycjom okolicznościowym.

Wychowywany w wierze katolickiej Mozart, doskonale zaznajomiony z obrzędami liturgicznymi, już jako młodzieniec skomponował wiele utworów kościelnych, w tym Missa Brevis F-dur KV 192, który także będzie można usłyszeć tego wieczoru. Dzieła te powstawały głównie na zamówienie, podlegając przepisom i tradycji oraz panującym wówczas gustom protektorów kompozytora.

Orkiestrę i Chór poprowadzi Maestro Piotr Wacławik. Jako soliści wystąpią: Paulina Boreczko, Paulina Malinowska, Paweł Cichoński i Artur Mądry.

fot. Wojciech Mateusiak (Archiwum Filharmonia Śląska)

PIOTR WACŁAWIK
Od sezonu artystycznego 2022/2023 pełni funkcję dyrygenta-asystenta Filharmonii Narodowej w Warszawie. Został również wybrany na stanowisko dyrygenta-asystenta na rok 2024 w Aspen Music Festival and School w USA. Jest doktorantem i wykładowcą Akademii Muzyki i Sztuk Scenicznych im. L. Janáčka w Brnie oraz asystentem w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Piotr Wacławik jest laureatem wielu nagród na Mliędzynarodowych konkursach dyrygenckich. W 2022 r. otrzymał III nagrodę na VII Ogólnopolskim Konkursie Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego. Otrzymał również I nagrodę na V Atlantic Coast International Conducting Masterclass and Competition (2019), I nagrodę na London Classical Soloists International Conducting Masterclass and Competition (2018), II nagrodę oraz nagrodę Orkiestry Symfonicznej na II Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. A. Kopycińskiego we Wrocławiu. Zdobył także nagrodę pozaregulaminową na X Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim Jeunesses Musicales w Bukareszcie (2019). Latem 2019 r. zadebiutował w Stanach Zjednoczonych w ramach Aspen Music Festival and School. W 2019 i 2022 r. otrzymał nagrodę ̶ Robert Spano Conductor Prize a w 2023 nagrodę główną ̶ Aspen Conductor Prize. Jako dyrygent zadebiutował w wieku 19 lat z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej. W sezonie 2019/2020 był dyrygentem-rezydentem Opery i Filharmonii Podlaskiej. Był również dyrygentem-rezydentem Filharmonii Świętokrzyskiej w sezonie 2022/2023, dyrygentem-asystentem w Operze Śląskiej (2019/2020) oraz w Operze Krakowskiej (2020-2022). Swoje umiejętności dyrygenckie doskonalił pod okiem m.in.: J. Panuli, L. Slatkina, A. Gilberta, M. Jurowskiego, C. Măcelaru, R. Spano, M. Stringera. Współpracował z Tonhalle-Orchester Zürich w ramach X Międzynarodowego Mistrzowskiego Kursu Dyrygenckiego pod kierunkiem D. Zinmana. W 2020 r. ukończył z wynikiem celującym studia w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. M.J. Błaszczyka i K. Firlusa w klasie violi da gamba. Wcześniej edukował się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. W. Kilara w klasie skrzypiec.

ZBIGNIEW RAUBO
Laureat Konkursu im. F. Busoniego w Bolzano (1991), im F. Liszta w Utrechcie (1992)  ̶  jak dotąd jest jedynym polskim laureatem tego prestiżowego Konkursu oraz Konkursu im. K. Szymanowskiego w Łodzi (1987). Ukończył z wyróżnieniem katowicką Akademię Muzyczną w klasie prof. A. Jasińskiego, którego następnie został asystentem. Aktualnie pracuje na stanowisku profesora w macierzystej Uczelni. W czerwcu 2013 Prezydent RP nadał mu tytuł profesora sztuk muzycznych. Posiada tytuł Ambasadora Miasta Kalisza.
Koncertował we wszystkich filharmoniach w kraju. Występował z najwybitniejszymi polskimi dyrygentami, takimi jak: J. Maksymiuk, A. Wit, A. Duczmal, J. Salwarowski, M.J. Błaszczyk, M. Pijarowski, T. Bugaj, J. Swoboda, K. Missona, Ł. Borowicz, M. Moś, Cz. Grabowski, R. Czajkowski. W swoim repertuarze posiada ponad 30 utworów na fortepian z orkiestrą. Wśród jego zrealizowanych dokonań artystycznych znajdują się m.in.: występ z recitalem na Festiwalu Chopinowskim w Vancouver, Festiwalu Poolse Meesters w Belgii, jak też kursy mistrzowskie i koncert w ramach Festiwalu w Brazylii.
Dokonał szeregu nagrań dla krajowych i zagranicznych firm fonograficznych m.in. dla japońskich filii firm Deutsche Gramophon i RCA, International Music Corporation, firmy DUX i Żuk Records. Z upodobaniem uprawia również kameralistykę, występował m.in. z Kwartetami Śląskim, Wilanów i Camerata oraz z B. Niziołem, U. Kryger, E. Mrożek-Loską, P. Janosikiem. Prowadzi aktywną działalność pedagogiczną, obok etatowej pracy w Akademii Muzycznej w Katowicach, spotyka się z młodzieżą pianistyczną na licznych kursach, udziela się również konsultując szkolnictwo muzyczne niższych szczebli. Brał udział w pracach jury konkursów krajowych i zagranicznych m.in.: w Ogólnopolskim Konkursie im. F. Chopina w Warszawie, Chopin Competition in Asia w Japonii czy też Konkursie o stypendia Fundacji Yamaha. Został również zaproszony do udziału w pracach Jury XI Międzynarodowego Konkursu im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy.Wśród jego wychowanków można znaleźć laureatów konkursów muzycznych: im. Liszta we Wrocławiu, im. Liszta w Parmie, Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni, Ogólnopolskiego Konkursu im. Chopina w Warszawie, Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku i innych. W ostatnim czasie jego student a aktualnie asystent, Tymoteusz Bies, został zwycięzcą pierwszej edycji Międzynarodowego Konkursu im. K. Szymanowskiego w Katowicach.

PAULINA BORECZKO
Sopran. Swoją edukację muzyczną i zarazem wielką przygodę z muzyką rozpoczęła nauką w Państwowej Szkole Muzycznej I i II Stopnia im. I.J. Paderewskiego w Białymstoku w klasie wokalistyki Prof. V. Bieleckiej. Następnie kształcenie kontynuowała na Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie otrzymała tytuł licencjata. W 2011 r. ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie w Musikhochschule und Theater w Hannoverze w klasie Prof. Richardson-Smith. W trakcie studiów otrzymała dwukrotnie niemieckie stypendium „Musik braucht Freude” oraz Stypendium Marszałka Województwa Podlaskiego. Jest laureatką wielu konkursów m.in.: III nagroda w Ogólnopolskim Przesłuchaniu Wokalistów w Olsztynie (2003), I miejsce w Konkursie Moniuszkowskim Podlasia (2004), wyróżnienie w Konkursie im. H. Halskiej-Fijałkowskiej we Wrocławiu (2007), I miejsce w VII Konkursie „Pieśń wieczorna” im. S. Moniuszki w Białymstoku (2007). Paulina Boreczko współpracowała z J. Maksymiukiem, wykonując jego pieśni z cyklu Czerwony księżyc z Orkiestrą Filharmonii Podlaskiej. Dwukrotnie została zaproszona przez kompozytora i dyrygenta M. Bembinowa do prawykonania utworów: Res Tua ̶ Rozważania o miłości i nienawiści w Filharmonii Podlaskiej oraz Amor vincit w roku 2012 w ramach Festiwalu Universitat Cantat w Poznaniu. Dokonała nagrań płyt CD z jej solowym udziałem, m.in.: S. Moryto Msza Legnicka, I, II, III, IV Litania Ostrobramska S. Moniuszki oraz M. Bembinow Res Tua ̶ Rozważania o miłości i nienawiści oraz C. Saint-Saëns Oratorium na Boże Narodzenie. W 2011 r. rozpoczęła współpracę z Chórem Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, z którym koncertuje w ramach prestiżowych festiwali BBC Proms w Londynie, Schleswig-Holstein Music Festival, Varazdinskie Barokne Veceri w Chorwacji, Międzynarodowy Festiwal Wratisalvia Cantans, Tansman Festival w Łodzi. Uczestniczyła w nagraniach płyt z muzyką chóralną i wielkimi dziełami wokalno-instrumentalnymi, m.in. Grande Messe des Morts H. Berlioza pod batutą P. McCreesh’a (CD uhonorowana została prestiżową nagrodą BBC Music Magazine w kategorii Technical Excellence). Nagrana wspólnie z Chórem Narodowego Forum Muzyki i Gabrieli Consort & Players płyta zawierająca oratorium Eliasz F. Mendelssohna otrzymała w 2103 r. jedną z najbardziej prestiżowych nagród muzycznych Diapason D’Or. W lutym 2015 r. wystąpiła w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu pod batutą Ch. Poppena, wykonując partię solową w Symfonii Lobgesang F. Mendelssohna-Bartholdy’ego oraz kreując arie koncertowe Mozarta. Ogromnym wyróżnieniem dla artystki było zaproszenie do wykonania VIII Symfonii Tysiąca G. Mahlera wśród międzynarodowej, solowej obsady, w ramach finału jubileuszowej, 50. Wratislavii Cantans we Wrocławiu we wrześniu 2015 r. pod batutą J. Kaspszyka, Dyrektora Artystycznego Filharmonii Narodowej. W 2016 r. wykonała partię solową w finałowym multiwidowisku Flow we Wrocławiu w ramach Europejskiej Stolicy Kultury 2016 pod batutą Maestro A. Urbanka oraz reżyserii Ch. Baldwina. Wielokrotnie w roku 2017 współpracowała z Dyrektorem Narodowego Forum Muzyki A. Kosendiakiem wykonując pod Jego batutą m.in. Mszę c-moll W.A. Mozarta z Sopocką Orkiestrą Kameralną oraz Stworzenie Świata J. Haydna w Filharmonii Krakowskiej. W 2018 r. otrzymała zaproszenie na stypendium do Europa Chor Akademie Görlitz, w ramach którego uczestniczyła w wielu międzynarodowych projektach, które zaowocowały współpracą z Dyrektorem Muzycznym Filharmoników Hamburskich Maestro S. Cambreling. W lutym 2019 Maestro Cambreling zaprosił Paulinę Boreczko do zaśpiewania partii solowej w Stabat Mater K. Szymanowskiego w Elbphilharmonie w Hamburgu, a w listopadzie 2019 r. wykonała Litanię do Maryi Panny K. Szymanowskiego z towarzyszeniem Orkiestry Hamburskiej w Laeiszhalle w Hamburgu. We wrześniu 2020 r. miała przyjemność wykonać polską muzykę na zaproszenie Maestro A. Urbanka. Zaśpiewała III Symfonię Pieśni Żałosnych H. Góreckiego oraz Agnus Dei W. Kilara w Kościele pw. Św. M. Kolbego we Wrocławiu w ramach koncertu zorganizowanego w 81. rocznicę napaści Niemiec i ZSRR na Polskę. Aktualnie koncertuje w kraju i za granicą z Europa Chor Akademie Goerlitz oraz jest Artystą Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej.

PAULINA MALINOWSKA
Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku na kierunku Wokalistyka. Studia magisterskie w specjalności pedagogika wokalna ukończyła w klasie śpiewu prof. C. Szyfmana, studia licencjackie w specjalności śpiew solowy u ad. dr hab. K. Jaźwińskiej – Dobosz. Ukończyła także Szkołę Muzyczną II st. w klasie śpiewu prof. V. Bieleckiej. Od 2011 r. pracuje w Chórze Opery i Filharmonii Podlaskiej, gdzie bierze czynny udział we wszystkich produkcjach operowych i musicalowych instytucji. Można ją też usłyszeć w projektach solowych. W czerwcu 2017 r. została laureatką I miejsca Eliminacji Regionalnych IV Międzynarodowego Festiwalu Piosenki – Anna German, od tamtej pory czynnie współpracuje z Festiwalem koncertując w Polsce i za granicą. W 2019 r. ukończyła Studia Podyplomowe Logopedyczne prowadzone na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku.

PAWEŁ CICHOŃSKI
Tenor. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 8 lat w PSM I st. w Białymstoku w klasie fortepianu. Ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II st. w klasie organów prof. M. Terleckiej oraz studia na specjalności muzyka kościelna na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów prof. M. Czajki i dyrygowania prof. B. Goli. Ukończył również studia na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku w klasie śpiewu prof. C. Szyfmana oraz dra A. Teligi. W 2012 r. zadebiutował na deskach Opery Narodowej w spektaklu studenckim Sen nocy letniej B. Brittena w roli Flauta. W 2014 r. współpracował z Białostockim Teatrem Lalek przy realizacji spektaklu marionetkowego Kantata o kawie J.S. Bacha. Bierze czynny udział w koncertach organizowanych przez UMFC w Białymstoku oraz inne instytucje kulturalne tego miasta. W swoim dorobku posiada liczne arie oratoryjne, kantatowe oraz operowe. Współpracował z takimi zespołami muzyki dawnej, jak: Il Tempo pod kierownictwem prof. A. Sapiechy, Gradus ad Parnasum pod kier. K. Garstki oraz z zespołem Diletto pod kier. A. Moniuszki. Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich pod okiem m. in.: O. Pasiecznik, W. Zerera, M. Sandera, R. Trosta, R. Karczykowskiego. Od 2016 r. pracuje w Chórze Opery i Filharmonii Podlaskiej. Wraz z Chórem OiFP występuje cyklicznie na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Chopin i Jego Europa w Warszawie, w ramach którego realizuje nagrania partii solowych oper S. Moniuszki i G. Verdiego. Ma na swoim koncie liczne partie operowe zrealizowane w Operze i Filharmonii Podlaskiej.

ARTUR MĄDRY
Absolwent Wydziału Pedagogiki Instrumentalnej Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie – Filia w Białymstoku (specjalność akordeon i wychowanie muzyczne). Umiejętności wokalne kształcił pod kierunkiem prof. V. Bieleckiej i prof. C. Szyfmana. Od początku związany z Białostockim Chórem Kameralnym Cantica Cantamus. Współpracował także z wieloma chórami w Polsce, m.in. z Cantate Deo, Sine Nomine, Chórem Kameralnym Towarzystwa Muzycznego w Lublinie, Chórem Kameralnym Akademii Muzycznej w Warszawie, wykonując partie chóralne i solowe. Koncertował w Niemczech, Hiszpanii i Francji. Od 20 lat współtworzy oktet wokalny Gaudium, z którym koncertuje w Polsce i za granicą. Chórzysta Opery i Filharmonii Podlaskiej.

VIOLETTA BIELECKA
Dyrygent i kierownik artystyczny Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Od 1 grudnia 2020 r. pełniła obowiązki dyrektora Opery i Filharmonii Podlaskiej. 3 listopada 2021 r. została dyrektorem OiFP. Jest profesorem UMFC w Białymstoku. Pełni funkcję kierownika Katedry Chóralistyki i Edukacji Artystycznej UMFC na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki, jest także członkiem Rady Uczelni, Rady Naukowej oraz Rady Dyscypliny Artystycznej UMFC. Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej pod jej kierownictwem odnosi liczne sukcesy biorąc udział w prestiżowych festiwalach, koncertach, transmisjach radiowych i telewizyjnych. Płyty z udziałem Chóru OiFP zdobyły nagrodę „Fryderyk” w 2009, 2016 i 2017 r. oraz nagrodę International Classical Music Award 2018 w kategorii chóralnej (za Quo vadis F. Nowowiejskiego). Violetta Bielecka była wielokrotnie honorowana za dokonania artystyczne i zasługi dla kultury, otrzymała m.in. Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2021), Teatralną Nagrodę Muzyczną im. J. Kiepury (2019), Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2008), a także Nagrodę im. Jerzego Kurczewskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie chóralistyki i propagowanie muzyki polskiej (2013). W 2022 r. otrzymała nagrodę roczną Marszałka Województwa Podlaskiego za rok 2021.

Data wydarzenia 13 X 2023
Cena biletów 30-60 zł
Miejsce wydarzenia Sala Koncertowa ZSM
Podleśna 2

Artyści

Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej
Piotr Wacławik – dyrygent
Zbigniew Raubo – fortepian
Paulina Boreczko – sopran
Paulina Malinowska – mezzosopran
Paweł Cichoński – tenor
Artur Mądry – bas
Violetta Bielecka – kierownik chóru

Program

L. van Beethoven – III Koncert fortepianowy c-moll op. 37
W.A. Mozart – Symfonia D-dur nr 35 KV 385 Haffnerowska
W.A. Mozart – Missa Brevis F-dur KV 192

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Kontynuując użytkowanie strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej, których możesz dokonać w każdym momencie oznacza, że wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania i ochrony danych osobowych oraz plików cookies znajdują się w naszej Polityce prywatności.