Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku imienia Stanisława Moniuszki

  • pl

W.A. Mozart, Bastien i Bastienne

W.A. Mozart, Bastien i Bastienne

Historia pasterki Bastienne – zakochanej, choć powątpiewającej w wierność swego wybranka Bastiena, opowiedziana w konwencji nawiązującej do commedii dell’arte. Jednoaktowy singspiel skomponowany przez dwunastoletniego W.A. Mozarta do libretta F.W. Weiskerna, będzie można zobaczyć w wykonaniu studentów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Filii w Białymstoku. Poza środkami wokalnymi i aktorskimi, młodzi artyści sięgną po środki wyrazu zapożyczone z teatru ożywionej formy.

Terminy:
19 marca 2024 r., godz. 10:00

20 marca 2024 r., godz. 10:00

Scenariusz skompilowany w oparciu o opracowania autorstwa Marka Kulikowskiego i Barbary Bielaczyc
Scenariusz i reżyseria: Paweł Chomczyk
Polskie tłumaczenie i opracowanie recytatywów: Adam Zdunikowski, Anna Krzysztofik-Buczyńska
Kierownictwo muzyczne, dyrygent: Anna Krzysztofik-Buczyńska
Kierownictwo wokalne: Cezary Szyfman
Opieka artystyczna nad orkiestrą kameralną: Anna Krzysztofik-Buczyńska, Amadeusz Buczyński
Pianiści korepetytorzy: Anna Krzysztofik-Buczyńska, Krzysztof Kiercul

Obsada:
Bastienne: Agnieszka Aramowicz / Natalia Słowikowska
Bastien: Andrzej Michałowski / Michał Tokajuk
Colas: Grzegorz Ciulkin
Magia Teatru: Natalia Słowikowska / Natalia Kendra / Emilia Rabczak
Orkiestra kameralna w składzie:
Michalina Piotrowicz – I flet
Agata Krasucka – II flet
Natalia Szymańska – I skrzypce
Wiktoria Podgrudna – II skrzypce
Aleksandra Ostasz – altówka
Natalia Falkowska – wiolonczela
Wiktoria Babicz – kontrabas
Anna Krzysztofik-Buczyńska – klawesyn

Premiera 27 stycznia 2022

Projekt zrealizowany przez Katedrę Pedagogiki Wokalnej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Filii w Białymstoku.

Bastien i Bastienne – dzieło nawiązujące do fêtes galantes czy też fêtes champetres (osiemnastowiecznych dworskich spotkań towarzyskich na łonie natury, w trakcie których przedstawiano sceny pasterskie, będące odzwierciedleniem sielankowych wyobrażeń arystokracji o życiu warstw niższych). Uczestnicy imprez zwykli byli nawet przebierać się w mniej formalne stroje nawiązując do stylistyki prezentowanych scen. W centrum kompozycji fêtes galantes czy też fêtes champetres znajduje się przeważnie para zakochanych młodych pasterzy (uściślijmy – pasterki i pasterza), którzy rozpaczają po rozstaniu i skarżą się na brak symetrii w odwzajemnieniu uczuć. Osiemnastowieczni literaccy pasterze to jednak nie wieśniacy, lecz wytwór mody, zaś stylizacja świata pasterskiego to raczej maskarada aniżeli wierny obraz rzeczywistości. Znudzeni chłodem i sztucznością życia dworskiego arystokraci budują wspaniałe ogrody, w nich wiejskie chaty, wraz z wiejskimi mieszkańcami, sami zaś, przebrani za pasterzy, przechadzają się po włościach, aby zbliżyć się do natury i posmakować prostoty. Bastien i Bastienne – utwór złożony z jedenastu arii, arioso, trzech duetów i tercetu (w języku niemieckim…. z polskim tłumaczeniem), przeplatanych dialogami śpiewanymi (w języku niemieckim… z polskim tłumaczeniem), dialogami mówionymi (….w języku polskim). Singspiel został skomponowany przez Wolfganga Amadeusza Mozarta w roku 1768! Kompozytor miał wówczas zaledwie 12 lat.

Fotografia użyta na plakacie: Jerzy Rojecki

Data wydarzenia 19-20 III 2024
Cena biletów 20-25 ZŁ
Miejsce wydarzenia Scena Kameralna
Odeska 1

Galeria

Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania i ochrony danych osobowych oraz plików cookies znajdują się w naszej Polityce prywatności.