Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku imienia Stanisława Moniuszki

  • pl
Koncert

70-lecie urodzin i 40-lecie pracy artystycznej Zbigniewa Gracy

70-lecie urodzin i 40-lecie pracy artystycznej Zbigniewa Gracy

„… Bądź dyrygentem takim, z którym pragnąłbyś muzykować będąc skrzypkiem w jego orkiestrze…”
(Zbigniew Graca)

8 marca zapraszamy Państwa na koncert z okazji jubileuszu 70-lecia urodzin i 40-lecia pracy artystycznej wybitnego dyrygenta – Zbigniewa Gracy. Maestro poprowadzi Orkiestrę Opery i Filharmonii Podlaskiej. Solistką koncertu będzie Kinga Pancerz – flecistka, która na co dzień jest muzykiem orkiestry OiFP.

Tego wieczoru usłyszą Państwo Uwerturę do opery Włoszka w Algierze G. Rossiniego, Koncert fletowy d-moll C.P.E. Bacha oraz I Symfonię B-dur op. 38 Wiosenną R. Schumanna.

Uwertury do oper Rossiniego zdobyły trwałą popularność dzięki indywidualnemu rysowi, niezwykłej inwencji kompozytora w wynajdywaniu porywających tematów oraz zastosowaniu ciekawych efektów orkiestrowych.

Koncert fletowy d-moll C.P. E. Bacha, drugiego z synów wielkiego Jana Sebastiana, to jedna z jego późniejszych kompozycji ukazująca niezwykły talent kompozytora. Powstał w Poczdamie, podczas służby u króla Prus Fryderyka II, który także był czynnym flecistą.

W ostatnich dniach ukończyłem pracę (przynajmniej w szkicach), z której jestem zadowolony, ale która mnie także całkiem wyczerpała. Niech Pan pomyśli: cała symfonia, a w dodatku wiosenna – sam nie mogę w to uwierzyć – jest gotowa” – pisał Schumann do jednego z przyjaciół. Utwór został skomponowany w pierwszym roku małżeństwa z Klarą Wieck, w najszczęśliwszym okresie życia kompozytora, stąd jego uczuciowo-romantyczny charakter przejawiający się w prostym, bezpośrednim muzykowaniu, w jasnych barwach, w pogodnym spojrzeniu na świat. Intencją Schumanna było stworzenie dzieła przepełnionego tęsknotą za wiosną, które brzmiałoby jak sygnał do przebudzenia.


ZBIGNIEW GRACA

Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 6 lat w Szkole Muzycznej w Ełku. Studiował w  warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie skrzypiec u prof. T. Wrońskiego oraz dyrygentury symfoniczno-operowej u  prof. S. Wisłockiego. Swoje umiejętności  doskonalił u mistrzów: F. Ferrary w Sienie (Włochy), oraz u R. Kubelika w Lucernie (Szwajcaria). Jest  laureatem  głównych  nagród  w  konkursach  dyrygenckich: w  Kopenhadze  (Konkurs  im.  N.  Malko  ̶  III.), w  Katowicach  (Konkurs  im.  G.  Fitelberga  ̶  V.), w  Wiedniu  (Konkurs  im.  H.  Swarowskiego  ̶  III.). W latach 1975-80 współpracował z Orkiestrą Radiową w Warszawie, a następnie – jako koncertmistrz  i  dyrygent – z  Orkiestrą Symfoniczno-Operową w Akwizgranie (Niemcy). W latach 1985-88 był etatowym dyrygentem Opery Królewskiej w  Kopenhadze. W sezonie 1989/90 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Państwowej Opery we Wrocławiu. W latach 1992-95 był regularnym gościnnym dyrygentem Opery Poznańskiej, gdzie przygotował i prowadził premiery m.in. Aidy G. Verdiego, Cyganerii G. Pucciniego, Święta wiosny I. Strawińskiego, czy Cudownego Mandaryna B. Bartoka. Od 1989 do 2017 r. był etatowym dyrygentem Warszawskiej Opery Kameralnej. Tu przygotował i pełnił kierownictwo muzyczne wielu oper Mozarta, Rossiniego, czy Donizettiego. Współtworzył muzycznie coroczny Festiwal Mozartowski w Warszawie od chwili jego powstania w roku 1991. Od 2017 r. pełnił funkcję dyrygenta nowo powstałej Polskiej Opery Królewskiej z siedzibą w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Występuje niemal we wszystkich krajach Europy (regularnie w Skandynawii, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Włoszech, na Litwie i Łotwie), w Japonii i USA. Od 1995 r. był wielokrotnie zapraszany na występy do Izraela. W latach 2008 i 2009 prowadził premiery oper mozartowskich w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Od  1998 r. występuje w Turcji z Prezydencką Orkiestrą Symfoniczną oraz w Operze Narodowej w Ankarze. Rok 1999 zaowocował współpracą z Łotewskim Narodowym Teatrem Operowym, która trwa do dziś. W  LNO w Rydze kierował muzycznie premierami oper W.A. Mozarta: Don Giovanni, Cosi fan tutte, Wesele Figara oraz  Czarodziejski  Flet. Od 2012 r. ponownie współpracuje z Teatrem Wielkim w Poznaniu, gdzie dyryguje operami:  Wesele Figara,  Cyrulik sewilski, Don Giovanni, Traviata  i Toska. W Polsce koncertuje z zespołami niemal wszystkich orkiestr: Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Kameralną Filharmonii  Narodowej, filharmoniami w Katowicach, Poznaniu, Łodzi, Krakowie, Gdańsku, Białymstoku, Lublinie, Bydgoszczy, Szczecinie, Rzeszowie, Opolu, z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach,  czy z Polską Orkiestrą  Kameralną – Sinfonią Varsovią. W swoim dorobku posiada liczne nagrania archiwalne oraz płytowe.

KINGA PANCERZ

Nowosądeczanka. W 2004 r. ukończyła z wyróżnieniem tamtejszą Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia, w klasie fletu mgr K. Kierzkowskiej i mgr E. Dębskiej. Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi, w klasie fletu prof. UMFC U. Janik-Lipińskiej. W roku akademickim 2007/2008 studiowała, w ramach programu Erasmus, w klasie fletu prof. J. Bálinta w Hochschule für Musik Detmold (Niemcy). W maju 2012 r. ukończyła studia muzyki kameralnej w klasie fletu prof. J. Bálinta w tejże uczelni. Studia te ukończyła z najwyższą notą. Absolwentka studiów dziennikarskich i filologicznych. Umiejętności instrumentalne doskonaliła podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez pedagogów polskich i zagranicznych. Laureatka konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in. we Wrocławiu, Bydgoszczy, Szczecinku, Sieradzu, w których brała udział jako solistka i kameralistka. Wraz z gitarzystką Marią Grądman tworzy duet Amici Duo, uhonorowany nagrodami na konkursach w Szczecinie i Gorizii (Włochy). Współpracowała z Norrlandoperan Symphony Orchestra (Umea, Szwecja), Hochschulorchester Detmold (Niemcy), Pan-European Philharmonia, Orkiestrą Filharmonii Gorzowskiej, Zespołem Muzyki Dawnej Diletto, Białostockim Teatrem Lalek. Jako muzyk orkiestrowy koncertowała w wielu krajach Europy. Grała pod batutą takich dyrygentów jak: G. Chmura, K. Penderecki, A. Wit, J. Maksymiuk, M. Pijarowski, M.J. Błaszczyk, M. Klauza, K. Urbański, M. Nesterowicz, D. Smith, B. Akiki, M. Caldi, K. Dębski, A. Sztaba i inni. W dorobku flecistki znajdują się liczne nagrania muzyki poważnej. Niepowtarzalna elastyczność artystki sprawia, iż wielokrotnie zapraszana jest także do wykonywania i nagrań muzyki lżejszego gatunku (muzyka do filmów dokumentalnych i fabularnych, spektakli teatralnych, bajek czy audycji dla dzieci). Od 2008 r. pierwsza flecistka Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, a od 2018 r. również pierwsza flecistka Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie.

Data wydarzenia 8 III 2024
Cena biletów 25-55 ZŁ
Miejsce wydarzenia Sala Koncertowa ZSM
Podleśna 2

Artyści

Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Zbigniew Graca – dyrygent
Kinga Pancerz – flet

Program

G. Rossini – Uwertura do opery Włoszka w Algierze
C.P.E. Bach – Koncert fletowy d-moll
R. Schumann – I Symfonia B-dur op. 38 Wiosenna

Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania i ochrony danych osobowych oraz plików cookies znajdują się w naszej Polityce prywatności.