– Jesteśmy nieprawdopodobnie zaskoczeni odzewem z całej Polski na koncepcję działań w tej instytucji – mówi prof. Ewa Iżykowska-Lipińska. – Zgodnie z zapowiedzianą przeze mnie misją Opery i Filharmonii Podlaskiej, instytucja szeroko otwiera drzwi dla młodych zdolnych ludzi. Reakcja na ogłoszony casting do opery „Eugeniusz Oniegin” przeszła nasze najśmielsze oczekiwania. Zgłosiło się ponad 100 chętnych, znacznie więcej niż na ostatni casting do musicalu. To dowód na zapotrzebowanie na tego rodzaju produkcje.

Casting przebiegać będzie w dwóch etapach. Pierwszy został rozłożony na trzy dni. Odbędzie się 5, 6 oraz 15 grudnia, z akompaniamentem fortepianu. Ten etap jest otwarty dla publiczności. Jeśli chcą Państwo zajrzeć za kulisy przygotowań spektaklu operowego i razem z nami uczestniczyć w poznawaniu kandydatów i kandydatek do ról, bilety (miejsca nienumerowane) w symbolicznej cenie 5 zł można zakupić w kasie Opery i Filharmonii Podlaskiej lub online tutaj. Zapraszamy zatem w czwartek, 5 grudnia w godz. 14:00–20:00, 6 grudnia w godz. 14:00–16:00, a 15 grudnia w godz. 10:00–16:00. Jeden bilet daje wstęp na wszystkie dni.

Drugi etap odbędzie się 8 stycznia, z akompaniamentem orkiestry, udział w nim wezmą artyści zakwalifikowani w pierwszym etapie oraz laureaci konkursów i soliści w trakcie kariery, także będzie otwarty dla publiczności.

Premiera opery „Eugeniusz Oniegin” Piotra Czajkowskiego w Operze i Filharmonii Podlaskiej planowana jest na maj 2020 roku. Kierownictwo muzyczne nad słynną operą obejmie Maestro Tadeusz Kozłowski, za reżyserię odpowiedzialny będzie Marek Weiss, autor sukcesu „Turandot Giacoma Pucciniego na podlaskiej scenie operowej.

„Eugeniusz Oniegin” to najbardziej znana opera Czajkowskiego, do której libretto napisał sam kompozytor na podstawie poematu Aleksandra Puszkina, jednego z najwybitniejszych rosyjskich poetów romantycznych.
Sceny liryczne – bo taką nazwę gatunkową wymyślił dla swego dzieła kompozytor, nie ryzykując nazwania go operą – cechuje poetyckość, psychologiczna prawda przeżyć bohaterów, osiągnięte koncentracją na ariach solowych czy duetach raczej niż scenach zbiorowych. Nadają one dziełu charakter intymny, kameralny. Dziełem tym Czajkowski bezbłędnie trafia na właściwy sobie styl operowy, stając się jednocześnie jednym z najświetniejszych przedstawicieli opery lirycznej. „Rosyjskość” dzieła polega nie tylko na znakomicie uchwyconej akcji poematu Puszkina i atmosferze życia różnych środowisk Rosji XIX wieku czy też związkach z muzyką ludową, ale na tęsknym, melancholijnym liryzmie i szeroko poprowadzonej melodii chwytającej serca i umysły.

Skromna i wrażliwa Tatiana zakochuje się w Onieginie, znudzonym dandysie, który odrzuca jej miłość. Po latach Oniegin uświadamia sobie, że jednak kocha Tatianę, ale ta jest już żoną księcia Griemina. Mimo że nadal darzy Oniegina uczuciem, pozostaje wierna mężowi. Obraz Tatiany to jeden z najpiękniejszych portretów w literaturze operowej, partnerują jej równie interesujące postaci Oniegina, Leńskiego, Olgi i innych. To od nich w głównej mierze zależy powodzenie podlaskiej premiery.

Terminy:
I etap – 5, 6, 15 grudnia 2019
II etap – 8 stycznia 2020

Program przesłuchania:

Oniegin
Akt I, aria „Wy mnie pisali”
Duet z Tatianą z III aktu
Tatiana
Akt I, nr 9, scena listu, „Puskaj pogibnu ja”
Akt I, nr 5, scena i kwartet
Akt I, nr 1
Duet z Onieginem z III aktu
Leński
Akt II, aria Aria „Kuda, kuda…”
Olga
Akt I, nr 1
Akt I, nr 3, „Ach, Tania, Tania…”
Gremin
Akt III, aria „Lubwi wsie wozrasty…”
Łarina
Akt I, nr 1, 4
Filipiewna
Akt I, scena II, nr 8
Akt I, nr 1
Triquet
Akt II, nr 14, kuplety „Kuplet imieit ja s soboj…”