Reżyser, dramaturg, scenograf i pedagog. Studiował na Uniwersytecie Bolońskim u Umberto Eco oraz Giorgio Strehlera w Teatro Piccolo di Milano. Zadebiutował w mediolańskiej La Scali, mając zaledwie 24 lata. Autor ponad 200 spektakli, od przeszło 25 lat pracuje na najważniejszych scenach operowych całego świata, m.in. w Polsce, Włoszech, Francji, Hiszpanii, Chinach, Argentynie, Chorwacji, na Węgrzech i Kubie. Wyspecjalizował się w megaprodukcjach plenerowych, które realizował na stadionach, wyspach i w parkach – m.in. dla Israeli Masada Opera Festival w ramach wieloletniego kontraktu. Teatro San Carlo w Neapolu, Teatro Real w Madrycie, Teatro Colon w Buenos Aires, Narodowa Opera w Budapeszcie czy Lwowie, to obok najważniejszych polskich scen operowych teatry, do których najczęściej powraca, współpracując z najwybitniejszymi solistami i dyrygentami, takimi jak: Daniel Oren, Plácido Domingo, José Cura, Maurizio Benini i Piotr Beczała. Szczególne miejsce w jego dorobku artystycznym zajmują projekty teatralne, edukacyjne i angażujące grupy dotknięte wykluczeniem społecznym. Za te inicjatywy był wielokrotnie nagradzany, m.in. medalem regionu Puglia za zasługi artystyczne i społeczne (2008) oraz Doroczną Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za projekty realizowane z Fundacją Jutropera w ramach ESK Wrocław (2016). Jako wykładowca reżyserii operowej pracuje w Akademii Teatralnej w Warszawie, Akademii Muzycznej w Katowicach, prowadzi również zajęcia w Central Academy of Drama w Pekinie. Był jednym z najmłodszych dyrektorów Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie i Teatru Wielkiego w Poznaniu. W roku 2023 pełnił funkcję zastępcy dyrektora ds. artystycznych w Operze Wrocławskiej. W jego dorobku artystycznym znajdują się największe i najważniejsze tytuły operowe, takich kompozytorów jak: Giuseppe Verdi, Gaetano Donizetti, Wolfgang Amadeusz Mozart, Gioacchino Rossini, Stanisław Moniuszko czy Krzysztof Penderecki. Obok wielkiego repertuaru i znanych tytułów Michał Znaniecki równie chętnie sięga po opery nieznane. Są wśród tych tytułów opery dawne, zapomniane lub zagubione, którym nadaje nowe życie, dokonując artystycznych odkryć i rekonstrukcji. Artysta ma na swoim koncie wiele nagród. Jego polskie inscenizacje musicalowe parokrotnie nagradzane były Złotymi Maskami w wielu kategoriach. Za spektakl Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego reżyser otrzymał nagrodę Premios Líricos Teatro Campoamor dla najlepszej produkcji premierowej roku w Hiszpanii (2011). Został wyróżniony także Narodową Nagrodą Teatralną Chorwacji za najlepszy spektakl operowy roku (Mefistofele A. Boito, 2014) oraz „włoskim Oscarem operowym”, nagrodą specjalną Premio Abbiati za projekt 200.com – Pagliacci (2015). Otrzymał Złotą Maskę za spektakl roku – Romeo i Julia Ch. Gounoda (2017) oraz Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury dla najlepszego reżysera (2021). Odznaczony srebrnym medalem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Ambasador Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Założyciel Festival Opera Tigre w Argentynie. Na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej artysta wyreżyserował Wesołą wdówkę F. Lehára, Dyptyk wielkanocny: Via Crucis P. Łukaszewskiego / Cavalleria rusticana P. Mascagniego oraz Księgi zaczarowanego fletu. Inicjator i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu „Metastasio bez granic”.