Daniel Chodowiecki dzięki wielu tysiącom rysunków i miniaturowych sztychów został jednym z najważniejszych kronikarzy swoich czasów. Polsko-niemiecki, osiemnastowieczny malarz i rysownik znaczącą część swojej twórczości poświęcił Polsce oraz polskim tematom historycznym, autor 116 poloników, m.in. obrazu „Konstytucja 3 maja”. W Operze i Filharmonii Podlaskiej prezentowane są dwa słynne cykle artysty: ilustracje do elementarza Johannesa Basedowa oraz cykl rycin z podróży do rodzinnego Gdańska. Wystawę można oglądać do 4 listopada, od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 – 17.00 i w weekendy w godz. 11.30 – 17.00. Zapraszamy.

Sławę i szacunek przyniosły Chodowieckiemu ilustracje powstałe do pedagogicznej publikacji Johanna Bernharda Basedowa pod tytułem „Elementarwerk für die Jugend und ihre Freunde”, która zawierała 100 rytowanych w miedzi tablic Chodowieckiego. W czterotomowym dziele, wydanym w 1774 roku, zgromadzono całokształt ówczesnej wiedzy o świecie ujętej w sposób przystępny dla młodych odbiorców. Wykorzystywane podczas lekcji tablice pozwalały dzieciom poznawać wszystkie dziedziny życia – od wesołych zabaw aż po szczegółowe przedstawienia zawodów. Właśnie w tej publikacji Chodowiecki upamiętnił typowy polski zaprzęg z XVIII w. – sanie w kształcie łabędzia.

W Polsce Chodowiecki zasłynął cyklem 108 rysunków, które wykonał latem 1773 roku podczas dziesięciotygodniowej podróży z Berlina do rodzinnego Gdańska.  Znakomity rysownik szkicował portrety i sylwetki mieszkańców Gdańska. Był świetnym obserwatorem, wiele rysunków przekazuje nie tylko wygląd, ale również elementy charakterystyki modela. Powstała w efekcie niezrównana galeria postaci zaludniających Gdańsk. Są to osoby najróżniejszych sfer – od ulicznej biedoty po duchownych katolickich i protestanckich, kupców, burmistrzów i bankierów. Wartość dziennika odkryli pod koniec XIX w. Niemcy. Na wystawie prezentowane są także ilustracje powstałe do podręcznika Johanna Siegmunda Stoya oraz do utworów literatury pięknej Goethego, Cervantesa i Szekspira.

PROJEKT REALIZOWANY W RAMACH OBCHODÓW STULECIA ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI
GRAFIKI POCHODZĄ Z KOLEKCJI MAZURSKIEJ FUNDACJI SZTUKI ART PROGRESS

SALA WYSTAWOWA | ODESKA 1